Zo werkt democratie

tvleijenmaandag 07 oktober 2013 16:39

In ons politieke werk komen we met enige regelmaat burgers tegen die teleurgesteld zijn. Dat is niet zo vreemd, omdat burgers die tevreden zijn zich meestal niet roeren. Als raadslid krijg je keuzen voorgelegd waar je niet altijd om vraagt. Maar er moeten wel een besluit komen. Je wordt benaderd door burgers of instellingen die iets willen wat niet kan. Of tenminste: niet kan op de door hen gewenste manier. Die teleurstelling bestaat soms uit vragen als waarom iets zo lang duurt, of ‘waarom er zo moeilijk wordt gedaan’. Dat snap ik, omdat ik zelf ook burger ben.

Als je je in de kwesties verdiept, de processen en afwegingen erachter, dan zijn daar meestal goede verklaringen voor. Dat is echter niet altijd in een of twee zinnen uit te leggen. Bureaucratie wordt vaak als een negatief woord ervaren. Daar kunnen redenen voor zijn. Maar vergeet niet dat bureaucratie in de goede zin van het woord ook bescherming biedt tegen willekeur, subjectiviteit (vriendjespolitiek) beschadiging van het algemeen belang en dergelijke. Iedereen moet gelijkwaardig behandeld worden, er moet sprake zijn van rechtsgelijkheid. En ja, dan ontkom je niet aan regels, soms heel gedetailleerd. Toepassing daarvan vraagt betrouwbaarheid, transparantie, integriteit, zorgvuldigheid. Daarvoor leggen raadsleden ook een eed of belofte af.

Soms denk je wel eens: ‘konden de mensen maar eens een poosje meelopen in dit werk. Kijken achter de schermen’. Die schermen zijn trouwens erg doorzichtig, maar het kost wel wat tijd en moeite om je eens wat meer te verdiepen in wat daar gebeurt. Simpel al de uitleg van procedures kan wat van de teleurstelling wegnemen of begrip kweken. De organisatie, maar ook onze fractie werkt daar graag aan mee. We doen dat onder andere door veel te vertellen over ons werk, en proberen daarin ook het waarom van beslissingen uit te leggen en ons te verantwoorden.

We zitten in een verkiezingsjaar. Mensen zullen uiterlijk volgend jaar maart een beslissing moeten nemen: op welke partij ga ik stemmen? Natuurlijk bieden verkiezingsprogramma’s daarvoor informatie. Als het goed is niet alleen in smakelijke actiepunten of het beloven van de bekende gouden bergen. Je mag hopen dat ze ook informatie geven over de duurzame lijn van een partij, betrouwbaar bestuur, en vanuit welke visie men naar de samenleving kijkt en tot besluiten wil komen. Sommige kiezers komen daar niet aan toe. Daarom is natuurlijk ook van groot belang dat er kandidaten worden gesteld in wie men vertrouwen heeft. Kandidaten die aan de ene kant middenin de samenleving staan, aan de andere kant kennis van zaken hebben of zich dat eigen willen maken. Die niet met de waan van de dag meegaan. Die niet vandaag ja zeggen en volgend jaar nee, maar streven naar consequent beleid, zodat burgers en kiezers weten waar ze met haar of hem aan toe zijn.

Voor wie behoefte heeft aan meer inzicht in het politieke handwerk zijn wij graag beschikbaar. Daarvoor hoeft u geen lid van onze partij te zijn. Een bescheiden bijdrage aan onze democratie zullen we maar zeggen. En verder: lees over enige tijd ons verkiezingsprogramma. Dan weet u waar u wat ons betreft aan toe bent.

Ton van Leijen

Reacties op 'Zo werkt democratie'

chris, chris (renton) renton [871708]
Geplaatst op: 09-01-2015 07:08
Deze tour in Replica Horloges het is mediterraan werd gekenmerkt door vele momenten van uitzondering, met inbegrip Imitatie Horloges van de eerste vluchten van de Breitling Jet Team boven de Akropolis van iwc replica Athene Griekenland, van de Gouden Hoorn in Istanbul Turkije, de schitterende Cedar bossen van Libanon en het strand van Tel Aviv in Israel. De piloten hadden ook de unieke mogelijkheid om te evolueren van meer dan driehonderd meter onder het waterniveau van de zee boven de dode zee.