Geen water bij de wijn in strijd tegen alcoholmisbruik

Henk mei 2010maandag 25 november 2013 11:13

De wetgever heeft de minimumleeftijd van personen waaraan alcohol mag worden verstrekt verhoogd. Met ingang van 1 januari 2014 gaat de leeftijd van 16 naar 18 jaar. Ook is het dan verboden om alcohol te nuttigen in publieke ruimten als je nog geen 18 jaar bent. De ChristenUnie is één van de indieners geweest van deze wetswijziging van de Drank- en Horecawet. Het is duidelijk dat alcoholmisbruik onder 16 en 17 jarigen tot grote problemen lijdt en dat ophogen van de leeftijdsgrens een effectieve stap zal zijn. Afgelopen week heeft de CDA burgemeester van Katwijk het nieuws gehaald door te weigeren om de nieuwe wet te handhaven terwijl dat een verplichting is van elke gemeente en in het bijzonder moet de burgemeester toezien op deze handhaving. De burgemeester van Katwijk is van mening dat het geen goede zaak is dat jongeren van 17 jaar die nu al wel alcohol mogen kopen en nuttigen vanaf januari eerst moeten wachten tot ze 18 jaar zijn geworden. Bovendien verwacht hij grote problemen bij de handhaving van de openbare orde omdat bij grote evenementen zoals de nieuwjaarsfeesten 16 en 17 jarigen ruimschoots aanwezig zijn en het niet zullen pikken dat ze ineens geen alcohol meer mogen kopen en drinken. Een vreemde redenering van de burgemeester uit Katwijk dat jongeren niet meer kunnen uitgaan omdat er geen alcohol gedronken kan worden. Ook zonder alcohol kan het ontzettend gezellig zijn! Kennelijk heeft de burgemeester nog nooit van de stichting voorkom gehoord die voorlichting geeft over onder andere alcoholverslaving en wat het met je lichaam doet. Als je de website van stichting voorkom bekijkt dan weet je al snel dat de gevolgen van alcoholmisbruik desastreus zijn en een totaal verbod van de verkoop van alcohol aan jongeren niet meer dan een logische stap is. Ik mag hopen dat de wetsweigering in Katwijk geen navolging zal krijgen in andere gemeenten en dat de burgemeesters hun rug recht zullen houden en toezien op handhaving van de wet.

Henk van Bergeijk

Reacties op 'Geen water bij de wijn in strijd tegen alcoholmisbruik'

chris, chris (renton) renton [871708]
Geplaatst op: 09-01-2015 07:08
Deze tour in Replica Horloges het is mediterraan werd gekenmerkt door vele momenten van uitzondering, met inbegrip Imitatie Horloges van de eerste vluchten van de Breitling Jet Team boven de Akropolis van iwc replica Athene Griekenland, van de Gouden Hoorn in Istanbul Turkije, de schitterende Cedar bossen van Libanon en het strand van Tel Aviv in Israel. De piloten hadden ook de unieke mogelijkheid om te evolueren van meer dan driehonderd meter onder het waterniveau van de zee boven de dode zee.