Afscheid Cees Souman met koninklijke onderscheiding

woensdag 10 maart 2010 12:28

In de raadsvergadering van 9 maart hebben we afscheid genomen van (onder andere) fractiegenoot Cees Souman. Raadsvoorzitter burgemeester Zielhuis en naderhand ook anderen gaven een behoorlijk rake typering van wat Cees heeft gedaan en betekend voor het lokale bestuur. Vijf perioden in de raad, totaal 20 jaar, is niet niks. Ooit begonnen in de RPF/GPV-combinatie, bleef Cees ook in de fusie tot ChristenUnie pal staan voor de politiek van deze onze partij.

Sinds 2006 was Cees waarnemend raadsvoorzitter, en in 2007 werd hij nestor van de raad: dat is de oudste in dienstjaren als raadslid. Eind 2004 werd hij voorzitter van de Auditcommissie waarbij hij verantwoordelijk was voor het contact tussen de raad en de accountant. Daarnaast was hij onder meer lid van de commissie Middelen (vanaf 2002), de commissie Financiën, Economie, Milieu en Sociale zaken (1998-2002), de commissie Algemene bestuurlijke zaken (1994-1998) en de commissie Algemeen bestuur en financiën (1990-1994). Ook was hij in de jaren ´90 fractievoorzitter. Burgemeester Zielhuis mocht Cees decoreren als lid van de orde van Oranje-Nassau en hem het kruis hangend aan een lint opspelden.

Maar voor ons als fractie betekende hij nog meer. Een paar dingen daarvan heb ik kort mogen aanstippen in mijn toespraakje in de raad. Het is een voorrecht om zo’n financieel zwaargewicht in ons midden te hebben. Deskundig, degelijk, betrouwbar, integer, deze kwalificaties doen hem allemaal eer, want zo was en is Cees. Zijn eigen portefeuille – financiën - was bij hem zeker in goede handen. Aardig waren ook altijd de disputen tussen hem en Ben van ’t Ende van het CDA, eveneens een financieel deskundige. Een van de wapenfeiten van Cees die nog lang zal heugen was dat hij in een rapport over begraafrechten van een gerenommeerd bureau een fout ontdekte; dat gaf een behoorlijke wending aan het beleid. Het zal wennen zijn dat Cees niet meer in onze fractievergaderingen meepraat en meedenkt. Hoewel hij geen man van veel woorden is, kon je niet gemakkelijk om hem heen als hij eenmaal het woord nam en had.

Cees: we bedanken je ook op deze plek heel hartelijk voor je grote betrokkenheid bij de partij, de fractie, en je belangrijke bijdragen aan het lokale bestuur. En we wensen je samen met Fennie, je kinderen en je kleinkinderen Gods zegen toe in je nieuwe bedeling.

Namens de fractie,

Ton van Leijen