Tussenrapportage informateur Cnossen

PERSBERICHT (Gemeente Oldebroek)

Oldebroek, 31 maart 2010

Informateur Oldebroek presenteert tussentijds advies

De informateur van Oldebroek, de heer Janco Cnossen, presenteerde gisteravond zijn bevindingen over de gesprekken voor het vormen van een nieuw college. Dat gebeurde in een bijeenkomst waarbij alle fracties aanwezig waren. Cnossen adviseert de fracties om zijn rapport te zien als een tussentijds advies.

Gesprekken

In de afgelopen twee weken voerde de informateur verschillende gesprekken met de fracties afzonderlijk en met enkele fracties samen. Uitgangspunt voor de gesprekken was een combinatie van ChristenUnie-ABO-SGP. Deze combinatie heeft voldoende draagvlak in zetels (13) en honoreert dat twee partijen die winst hebben behaald, worden gecombineerd met de grootste fractie. Belangrijkste thema´s in de besprekingen waren een nieuwe bestuurscultuur en een helder financieel meerjarenperspectief.

Conclusie

In zijn rapport concludeert Cnossen, dat een samenwerking tussen ChristenUnie en ABO niet mogelijk is. De voorwaarden die ABO stelt aan met name de ChristenUnie als partner in een coalitie zijn een verhindering om tot een duurzame samenwerking tussen deze partijen te komen. Deze voorwaarden zijn vooral bedoeld om met een geheel schone lei te beginnen aan een proces van vernieuwing van de bestuurscultuur. Inhoudelijk, getalsmatig en in relatie met de verkiezingsuitslag is een combinatie ChristenUnie-SGP-CDA dan een tweede mogelijkheid.

Advies

Cnossen adviseert de fracties om de komende weken te onderzoeken of tot inhoudelijke overeenstemming gekomen kan worden tussen ChristenUnie, SGP en CDA. Aspecten die daarbij met voorrang besproken zouden moeten worden, zijn een vernieuwende bestuurlijke cultuur en de financiën van de gemeente. Er moet nadrukkelijk ruimte zijn voor het afwegen en prioriteren van investeringen of investeringsvoornemens. Cnossen adviseert om het rapport te beschouwen als een tussentijds advies en bij het vervolg externe deskundigheid in te schakelen.

Vervolg

De fracties hebben het advies van de informateur overgenomen. De gesprekken met ChristenUnie, SGP en CDA worden vervolgd onder leiding van Cnossen.

Klik op onderstaande download voor het volledige tekst van het advies

advies informateur Oldebroek180,2 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Tussenrapportage informateur Cnossen'