WMO-adviesraad belangrijke partner

vrijdag 30 september 2011 10:55

Voor mensen die extra zorg of ondersteuning kunnen gebruiken is er onder andere de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Deze wet regelt dat mensen met een beperking de voorzieningen, hulp en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Het kan gaan om ouderen, gehandicapten of mensen met psychische problemen. De WMO zorgt ervoor dat iedereen kan meedoen aan de maatschappij en zelfstandig kan blijven wonen. Zo wordt ook de zelfredzaamheid bevorderd en beschermd. Gemeenten voeren de WMO uit en iedere gemeente legt eigen accenten.

Deze wet raakt veel situaties en veel mensen. De gemeente Oldebroek vindt het daarom belangrijk zich te laten adviseren door deskundigen uit de samenleving zelf. We zijn blij dat er burgers zijn die dat willen doen. Zij vormen de WMO-adviesraad, die gevraagd en ongevraagd kan adviseren. Deze raad kwam onlangs de raadscommissies Bestuur en veiligheid en Samenleving bijpraten over haar functioneren. We spraken met vice-voorzitter Rein Scholten, lid Jos Flipse, en Maaike van der Saag, medewerkster afdeling samenleving, speciaal betrokken bij de WMO. Dat leverde een boeiend gesprek op. Naast informatie over de samenstelling van de raad (de leden komen uit diverse werkterreinen) werd gesproken over doelgroepen, samenwerking, regionale aspecten, representativiteit, toekomstvisie, enz.

Over de status en positie van de WMO-raad werd eveneens openhartig van gedachten gewisseld. De raad brengt zeer uiteenlopende adviezen uit, waaronder ‘zware’. Die adviezen worden dus in het beleid verwerkt. Het is echter jammer wanneer dat verborgen blijft. Onze fractie vindt het belangrijk dat de raad ook in de samenleving bekend is, zodat burgers zien waarover het zoal gaat. Een suggestie die wat ons betreft sterke overweging verdient is om de presentatie van adviezen meer onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld via persberichten en korte perspresentaties. Zo krijgen zowel de rapporten van de WMO-adviesraad als de (voorlopige) reacties van het college meer aandacht. En vooral: het onderwerp, want het is immers allemaal bedoeld voor burgers die een steuntje kunnen gebruiken.

De WMO-raad: om zuinig op te zijn!

Inge de Vries – de Jong

Gijs van den Brink