Handhaven… wat doen we er aan

vrijdag 30 maart 2012 08:42

Afgelopen week stond in een commissievergadering het “handhavingsuitvoeringsprogramma 2012” op de agenda. Hoewel dit bij burgers een onvriendelijk beeld oproept zal iedereen begrijpen dat een overheid die niet handhaaft niet goed bezig is. Als regels worden vastgesteld door de overheid dan moet je ook controleren of ze worden nagekomen. Bij handhaving gaat het om een reeks van verplichte (door de rijksoverheid) en niet verplichte zaken. Regels zijn niet opgesteld om burgers te irriteren maar zijn gericht op de veiligheid van die burgers. Voorbeelden zijn controle op tankstations, op vuurwerkverkoop, op milieuzaken en nog vele andere zaken. Burgers zullen zelf een uitgesproken mening hebben over deze kwesties. Wat ze in elk geval hebben, is eigen verantwoordelijkheid. Er zijn zaken die de gemeente samen met de inwoners en bedrijven aan kan pakken, om ze samen te verbeteren. Inwoners en bedrijven hebben ook eigen verantwoordelijkheid. En een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Overigens kwamen er naar aanleiding van het jaarprogramma 2012 de nodige zaken aan de orde waaruit blijkt hoe er gehandhaafd werd en wordt. Prioriteiten in dit programma zijn bijvoorbeeld evenementen en horeca, controle van de jeugdketen, milieu, brandveiligheid, bouwen en wonen, openbare orde, afval, honden, verkeer. In een van de stukken werd vermeld dat er bij tankstations meer dan gemiddeld overtredingen plaatsvinden. Dus we vroegen of dit geen prioriteit had. Het college kon ons geruststellen: dat gebeurt wel degelijk. Ook vroegen we naar de afbouw van de jeugdketen: het lijkt erop dat dit nu werkelijk in 2012 wordt afgerond.
Wat betreft de gemeente Oldebroek zijn er veel zaken die voor handhaving in aanmerking komen. Echter de vraag is in hoeverre dit haalbaar is want de personele capaciteit is beperkt. Ook de lopende kerntakendiscussie en de aanstaande vervolgronde van bezuinigingen is het noodzakelijk hier goed over na te denken. Kunnen we nog meer doen samen met de gemeenten Heerde en Hattem? Of is het misschien wenselijk en verantwoord om minder te handhaven?? Een taak die dit jaar afloopt is het hondenbeleid, maar ook de drank en horecawetgeving verandert. Tijd voor bezinning op waar we als gemeente de nadruk op gaan leggen.
Als ChristenUnie denken we graag mee in dit traject. Als de veiligheid voor u maar niet onder druk komt te staan en de overlast voor u maar binnen de perken blijft. We hopen dat burgers en instellingen hun verantwoordelijkheden zien en nemen. We staan open voor meningen en suggesties.

Willem Bart Junte

Reacties op 'Handhaven… wat doen we er aan'