VOEDSELBANK krijgt € 4000

vrijdag 31 mei 2013 00:41

De voedselbank Elburg – Oldebroek krijgt €4000 van de gemeente Oldebroek. Een amendement dat werd ingediend door de ChristenUnie kreeg al voor de raadsvergadering steun van SGP, ABO, PvdA en CDA en zorgde voor deze financiële bijdrage. Het bijbehorende dekkingsvoorstel laat ruimte voor het vrijwilligersbeleid. Op die manier is het mogelijk om daar in 2013 nog andere instellingen uit te ondersteunen die op een goede wijze maatschappelijk dienstbaar zijn.

Niemand kan zonder eten. Je kunt het wellicht een paar dagen uithouden, maar je gezondheid zal zienderogen achteruit gaan. Daarom geven wij met z’n allen ook een belangrijk deel van onze inkomsten uit aan voedsel. Als deze inkomsten plotseling dalen, betekent dit een noodzakelijke en vaak forse aanpassing van het leefpatroon.  Dat is niet altijd op korte termijn mogelijk en vaak wordt er dan gezocht naar een snelle oplossing. Dat zou het besparen op voedsel kunnen zijn. Maar er zijn ook mensen die langdurig van een minimaal inkomen moeten rondkomen.  Zij kunnen te maken krijgen met forse financiële tegenvallers ( kapotte wasmachine, eigen risico zorgverzekering), maar willen  ook een jarig kind wel eens een cadeautje geven.

Wat fijn dat er dan een maatschappelijk initiatief is als de voedselbank waar je in beide situaties  terecht kunt en waardoor je van een aantal zorgen tijdelijk ontlast wordt.  Het initiatief van een aantal personen om een voedselbank op te richten en die met vrijwilligers te runnen waarderen wij als ChristenUnie enorm. Het is zeker onze christelijke, maar ook onze algemene maatschappelijke verantwoordelijkheid om te zien naar de naaste. Dat geldt dus voor elke burger. Sommige personen doen dat door Mantelzorger te zijn, klussen voor anderen door te doen en weer anderen door een voedselbank te runnen.  Wij geloven in de kracht van de burgers van Oldebroek en willen  onze waardering daarvoor  bij deze nogmaals uitspreken.

De fractie van de ChristenUnie heeft zich uitgebreid laten voorlichten door het bestuur van de voedselbank en  heeft ook een bezoek gebracht op de locatie in Elburg. Op dit moment maken ruim 130 personen uit de gemeente Elburg en Oldebroek gebruik van dit goede initiatief.  Zover wij kunnen beoordelen is de voedselbank goed georganiseerd en geven zij ondersteuning aan personen die daar echt voor in aanmerking komen. Ook hebben zij contacten met bijvoorbeeld de gemeenten, kerken en budgetbeheerders om te zoeken naar een structurele oplossing van de problemen en

Zoals ik u al schetste zien wij zeker de problemen waar mensen in onze samenleving mee kunnen worstelen. Tijdens de commissievergadering hebben wij dit ook besproken met het college.  Want wij zijn van mening dat als er hiaten in onze wetgeving zitten, waardoor mensen onvoldoende inkomen hebben om van te kunnen bestaan,  wij als overheid verantwoordelijk zijn voor de noodzakelijke reparatie.  Hoewel wij ons realiseren dat het hebben van een zgn bijstandsuitkering geen vetpot is vertrouwen wij het college als zij aangeven dat het beleid nog afdoende is. Onze fractie heeft wel gevraagd het beleid op dit gebied nog dit jaar opnieuw te bezien en daarover te rapporteren. Dat is door het college toegezegd.

De voedselbank deed o.a. een aanvraag voor een structurele voorziening. Dat kon onze fractie niet  honoreren. Natuurlijk zien we de waarde daarvan wel in, maar we zijn van mening dat het financieren van een voedselbank geen overheidsverantwoordelijkheid is. De overheid moet zorgdragen voor een  voldoende en afdoende beleid. Wel vond onze fractie dat de aanvraag van de voedselbank te lang in behandeling is geweest. Dat betreuren wij en mede daarom hebben wij  het college verzocht om het bedrag van € 2.000 te verdubbelen.  Daarbij hebben wij het bijbehorende dekkingsvoorstel zo opgesteld dat er nog budget over blijft voor het vrijwilligersbeleid. Op die manier  is het mogelijk om daar in 2013 nog andere instellingen uit te ondersteunen die op een goede wijze aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid  uiting geven. In een tijd waarin wij als overheid  en samenleving werken onder het motto Oldebroek voor mekaar vinden wij dat heel belangrijk.
Bent u de volgende die voor een ( financiële ) blijk van waardering in aanmerking komt op grond van een goed maatschappelijk initiatief?

Liesbeth Vos – van de Weg (egv123@gmail.com; 06-54733956)

Reacties op 'VOEDSELBANK krijgt € 4000'