Raad Oldebroek spreekt zich uit over fusie H2O

vrijdag 31 mei 2013 01:15

Gisteren vond een raadsdebat plaats over de samenwerking met Hattem en Heerde. Kleine gemeenten redden het niet meer alleen. Ook Oldebroek niet. Er kwam een adviesrapport waaruit bleek dat een fusie van deze drie gemeenten de meeste voordelen oplevert. De drie colleges spraken uit in die lijn verder te willen werken. Onze fractie steunt dat. Maar maakte ook de kanttekening dat die keuze gebaseerd moet zijn op gezamenlijkheid: visie, overtuiging, een warme band. We moeten het alledrie willen: graag en van harte, of niet. En daarnaast: we moeten niet door verkeerde processen worden meegezogen. Niet fusie is het hoogste goed, maar wat onze gemeente nodig heeft.

Bij een dergelijk onderwerp kan er gemakkelijk afstand bestaan tussen wat de gemeentelijke organisatie doet en wat de burger ervan ziet of merkt. Afstand tussen het product dat de burger nodig heeft, en de organisatie om dat product te leveren. Complexe dossiers, de stroom nieuwe taken, de veranderende samenleving vragen een heroriëntatie op onze zelfstandigheid. Dat is niet typisch iets voor de overheidsorganisatie, beleidsmakers, politiek. Het raakt de samenleving. In kwaliteit en snelheid van diensten, speelruimte, vergunningen, belastingniveau enz. Het is dus heel belangrijk dat in dialoog met burgers duidelijk wordt dat en waarom we meer zelfstandigheid moeten opgeven om er beter voor te komen staan. De bijeenkomst in het Dorpshuis Wezep deze week leverde in dat verband en hoopvol beeld: vrijwel iedereen begreep die noodzaak heel goed.

Daarvoor moet er op twee fronten worden gewerkt: een eigen sterke, moderne organisatie, en een sterkere bestuurlijke positie in de regio via partnerschap of fusie. Onze fractie wil verder werken op basis van wat al is bereikt met Hattem en Heerde. Maar ook de vensters open houden naar buurgemeente Elburg. Nunspeet, maar ook Epe hebben een ander koers. Het adviesrapport levert belangrijk materiaal – het is geen slagboom - om verder mee te werken. Het rapport mag ons niet op sleeptouw nemen, als we de colleges volgen in hun voorkeur moet er – zo denkt onze fractie - nog wel het nodige spitwerk worden gedaan. Tijdens de raadsbehandeling gaven ChristenUnie, ABO, CDA en PvdA aan de lijn van het rapport verder te willen volgen. De SGP wil niet met Hattem en Heerde maar met Elburg en Nunspeet verder, de VVD vindt dat dit onderwerp een plek moet hebben bij de verkiezingen.

Een heel voorname opgave is het de burgers actief verder betrekken en verder mee te nemen in dit proces. Er is nog veel verheldering en dialoog nodig. Onze kernen houden bij samenwerking, ook bij fusie, hun eigen prachtige identiteit. Hattem blijft een stedelijke parel aan de IJssel, Heerde een fraai gelegen groen dorp. Daarbij moet nadrukkelijk aandacht blijven bestaan voor de herkenbaarheid van een eigen overheid, betrokken op de burgers, met draagvlak, en een goede invloed van burgers op die overheid en hun eigen leefomgeving. Dat kan nog niet worden ingevuld, maar zal net als nu niet alleen verlopen via een gekozen volksvertegenwoordiging, maar ook via georganiseerde vormen van betrokkenheid, waarvoor met het project Oldebroek voor mekaar al een belangrijke weg ingeslagen.

Nadat ook de raden van Hattem en Heerde zich hebben uitgesproken zal de balans worden opgemaakt. Het college heeft op ons verzoek een memo toegezegd met voorstellen over de situatie  die dan bestaat. Er zal dan een stevig plan nodig zijn. Tegen die tijd is er natuurlijk veel meer inzicht nodig in de consequenties  van de gemaakte keuze. Voor de raad,  voor de samenleving. Wij wachten met grote belangstelling de besluitvorming in Hattem en Heerde af op 3 en 10 juni a.s. Essentieel vinden wij dat er een warme, unanieme overtuiging is voor een verdere stap. We moeten het als drie gemeenten echt willen, of niet. En met het oogmerk: niet fusie is het hoogste goed, maar wat onze gemeente nodig heeft.

Ton van Leijen

Reacties op 'Raad Oldebroek spreekt zich uit over fusie H2O'