In de raadsvergadering van 18 april hebben we het initiatiefvoorstel wijziging lijst met adviesrecht behandeld.
Het voorstel stelt een aantal wijzigingen voor in het adviesrecht dat we als raad hebben. In februari 2022 hebben we de “lijst Adviesrecht gemeenteraad bij afwijkingen Omgevingsplan” besproken en deze is in de raadsvergadering van 10 maart 2022 vastgesteld. Het besluit is formeel pas op 1 januari van dit jaar in werking getreden doordat toen de invoering van de nieuwe omgevingswet een feit was. Destijds is ook besloten dat de nieuwe lijst een jaar na inwerkingtreding van de Omgevingswet zal worden geëvalueerd.
Als er een omgevingsvergunning wordt aangevraagd zijn er, afhankelijk van de situatie, een aantal verschillende manieren van afwikkeling.
- De aanvraag past binnen het omgevingsplan van de locatie waar de aanvraag betrekking op heeft. – Omgevingsvergunning zal verleend worden.
- Er is sprake van een (kleine) afwijkingvan het geldende omgevingsplan, binnen bepaalde grenzen, dan kan er gebruik gemaakt worden van een Buitenplanse OmgevingsPlanActiviteit de zogenaamde BOPA.
- Bij grotere afwijkingen, het past gewoon echt niet in het geldende omgevingsplan, ook niet met een kleine afwijking, dan zal er eerst een aanpassing van het omgevingsplan moeten plaatsvinden. Ook dan is de raad weer aan zet, want hier is een raadsbesluit voor nodig.
Bij het toepassen van de “BAPO” heeft de raad soms het adviesrecht om een bindend advies te geven over hoe het college moet omgaan met die aanvraag. Het college moet dat advies dus ook volgen. Voor deze situatie is het adviesrecht nu niet van toepassing. De raad zou kunnen kiezen voor de aanpassing van de lijst, zoals hiervoor beschreven. We hebben vooral moeite met hoe er in en na het debat, door het CVO, een verkeerde voorstelling van zaken wordt gegeven: “Oldebroekse raad durft niet te stemmen over AZC. Behalve CVO”.
Het gaat hier nadrukkelijk niet over instemmen met AZC! Het gaat hier om een ruimtelijke procedure. Voorbeeld: als u en uw buurman beide een vergunning aanvragen voor het verbouwen van uw woning(en) dan kan de gemeente niet zeggen, als het voor beiden passend is, u krijgt geen vergunning en uw buurman wel. Zo ook als het gaat om de aanvraag voor een omgevingsvergunning voor een evt. AZC. Als het past, regulier of via BOPA zal er op ruimtelijke gronden een afweging moeten worden gemaakt. En daar kan (als het adviesrecht bij de raad zou liggen) een bindend advies gegeven kunnen worden aan het college. Niet op emotionele of andere gronden, dan gaan we onherroepelijk onderuit bij een eventuele gang naar de Raad van State en komt de vergunning er alsnog.
Wil de ChristenUnie fractie dan niet meepraten over de wenselijkheid en onder welke voorwaarden een AZC aan de Bovendwarsweg eventueel mogelijk is? Ja, natuurlijk! En daar zijn al afspraken over gemaakt in de “Concept procesbeschrijving aanvraag COA opvang asielzoekers” zoals we die in de raad van 1 februari jl. besproken hebben. Onderdeel in dat proces is het bespreken van een voorstel met voorkeursvariant van het college en de concept bestuursovereenkomst. Deze stap is nadrukkelijk gepland voordat er eventueel bestuursovereenkomst met het COA wordt gesloten.
Onze fractie is dus voor een zuivere behandeling van een aanvraag voor een omgevingsvergunning, gedaan met of zonder behulp van een BOPA. In de raadsvergadering hebben wij dan ook opgemerkt dat wij allemaal, geen fractie uitgezonderd, emotioneel in dit AZC-dossier zitten en dat het wat ons betreft verstandig is de verantwoordelijkheid voor de behandeling van een aanvraag omgevingsvergunning met behulp van een BOPA te laten liggen waar het nu ligt, bij het college. Wij zijn ervan overtuigd dat het college, met behulp van de deskundigen uit het ambtelijk apparaat, goed in staat is om de aanvraag ruimtelijk en objectief te beoordelen als er inderdaad sprake zou zijn van een omgevingsvergunning m.b.v. een BOPA. Dat laatste weten we helemaal nog niet zolang er niets is aangevraagd.
In de raadsvergadering heeft het college toegezegd dat ze bij een aanvraag voor de omgevingsvergunning de raad zal informeren en vragen om advies. Voor de ABO was dit afdoende om het voorstel in te trekken. Voor het CVO was dit niet voldoende en zij wenste het voorstel in stemming te brengen. Alle partijen in de raad met uitzondering van CVO stemde tegen het initiatiefvoorstel.