Nieuwsbrief ChristenUnie Oldebroek

Oldebroek
Mei 2024

Ledenvergadering

Dinsdag 28 mei aanstaande zal er weer een ledenvergadering zijn. Zet u de datum al vast in de agenda? Meer informatie volgt op een later moment

Nieuwsbrief fractie Oldebroek

##mailingaanhefvoornaamachternaam##

Wat vieren we met Hemelvaart en Pinksteren? – Johanneskerk Diepenheim

Deze nieuwsbrief verschijnt tussen Hemelvaart en Pinksteren. Onze Heiland Jezus Christus is naar de hemel gegaan, om van daaruit te werken aan de komst van Zijn Koninkrijk. Hij liet ons niet alleen, maar beloofde zijn Geest. Die is uitgestort met Pinksteren. We mogen ons in ons dagelijks leven en ook in ons werk in de gemeenteraad van Oldebroek door die Geest laten leiden!

In de afgelopen periode hebben we in de gemeenteraad en daarbuiten weer diverse onderwerpen mogen behandelen en leuke inspirerende werkbezoeken gebracht. In deze nieuwsbrief leest u hier meer over.

20231104-Cu-campagne-Wezep- Fractie banner

Initiatiefvoorstel ABO-CVO wijziging lijst adviesrecht

In de raadsvergadering van 18 april hebben we het initiatiefvoorstel wijziging lijst met adviesrecht behandeld.

Het voorstel stelt een aantal wijzigingen voor in het adviesrecht dat we als raad hebben. In februari 2022 hebben we de “lijst Adviesrecht gemeenteraad bij afwijkingen Omgevingsplan” besproken en deze is in de raadsvergadering van 10 maart 2022 vastgesteld. Het besluit is formeel pas op 1 januari van dit jaar in werking getreden doordat toen de invoering van de nieuwe omgevingswet een feit was. Destijds is ook besloten dat de nieuwe lijst een jaar na inwerkingtreding van de Omgevingswet zal worden geëvalueerd.

Als er een omgevingsvergunning wordt aangevraagd zijn er, afhankelijk van de situatie, een aantal verschillende manieren van afwikkeling.

• De aanvraag past binnen het omgevingsplan van de locatie waar de aanvraag betrekking op heeft. – Omgevingsvergunning zal verleend worden.
  • Er is sprake van een (kleine) afwijkingvan het geldende omgevingsplan, binnen bepaalde grenzen, dan kan er gebruik gemaakt worden van een Buitenplanse OmgevingsPlanActiviteit de zogenaamde BOPA.
  • Bij grotere afwijkingen, het past gewoon echt niet in het geldende omgevingsplan, ook niet met een kleine afwijking, dan zal er eerst een aanpassing van het omgevingsplan moeten plaatsvinden. Ook dan is de raad weer aan zet, want hier is een raadsbesluit voor nodig.

Bij het toepassen van de “BAPO” heeft de raad soms het adviesrecht om een bindend advies te geven over hoe het college moet omgaan met die aanvraag. Het college moet dat advies dus ook volgen. Voor deze situatie is het adviesrecht nu niet van toepassing. De raad zou kunnen kiezen voor de aanpassing van de lijst, zoals hiervoor beschreven. We hebben vooral moeite met hoe er in en na het debat, door het CVO, een verkeerde voorstelling van zaken wordt gegeven: “Oldebroekse raad durft niet te stemmen over AZC. Behalve CVO”.

Het gaat hier nadrukkelijk niet over instemmen met AZC! Het gaat hier om een ruimtelijke procedure. Voorbeeld: als u en uw buurman beide een vergunning aanvragen voor het verbouwen van uw woning(en) dan kan de gemeente niet zeggen, als het voor beiden passend is, u krijgt geen vergunning en uw buurman wel. Zo ook als het gaat om de aanvraag voor een omgevingsvergunning voor een evt. AZC. Als het past, regulier of via BOPA zal er op ruimtelijke gronden een afweging moeten worden gemaakt. En daar kan (als het adviesrecht bij de raad zou liggen) een bindend advies gegeven kunnen worden aan het college. Niet op emotionele of andere gronden, dan gaan we onherroepelijk onderuit bij een eventuele gang naar de Raad van State en komt de vergunning er alsnog.

Wil de ChristenUnie fractie dan niet meepraten over de wenselijkheid en onder welke voorwaarden een AZC aan de Bovendwarsweg eventueel mogelijk is? Ja, natuurlijk! En daar zijn al afspraken over gemaakt in de “Concept procesbeschrijving aanvraag COA opvang asielzoekers” zoals we die in de raad van 1 februari jl. besproken hebben. Onderdeel in dat proces is het bespreken van een voorstel met voorkeursvariant van het college en de concept bestuursovereenkomst. Deze stap is nadrukkelijk gepland voordat er eventueel bestuursovereenkomst met het COA wordt gesloten.

Onze fractie is dus voor een zuivere behandeling van een aanvraag voor een omgevingsvergunning, gedaan met of zonder behulp van een BOPA. In de raadsvergadering hebben wij dan ook opgemerkt dat wij allemaal, geen fractie uitgezonderd, emotioneel in dit AZC-dossier zitten en dat het wat ons betreft verstandig is de verantwoordelijkheid voor de behandeling van een aanvraag omgevingsvergunning met behulp van een BOPA te laten liggen waar het nu ligt, bij het college. Wij zijn ervan overtuigd dat het college, met behulp van de deskundigen uit het ambtelijk apparaat, goed in staat is om de aanvraag ruimtelijk en objectief te beoordelen als er inderdaad sprake zou zijn van een omgevingsvergunning m.b.v. een BOPA. Dat laatste weten we helemaal nog niet zolang er niets is aangevraagd.

In de raadsvergadering heeft het college toegezegd dat ze bij een aanvraag voor de omgevingsvergunning de raad zal informeren en vragen om advies. Voor de ABO was dit afdoende om het voorstel in te trekken. Voor het CVO was dit niet voldoende en zij wenste het voorstel in stemming te brengen. Alle partijen in de raad met uitzondering van CVO stemde tegen het initiatiefvoorstel.

Initiatiefvoorstel ‘Collectief Wonen’

In de raadsvergadering van 18 april 2024 is het initiatiefvoorstel van de ChristenUnie van Oldebroek over Collectief Wonen aangenomen. Bijna alle fracties gingen akkoord met het voorstel om Collectief Wonen meer aandacht te geven in de gemeente Oldebroek.

Collectieve Wonen houdt in dat initiatiefnemers samen en naar eigen wens hun woningen laten bouwen om er zelf te gaan wonen. Bij een collectief wooninitiatief gaat een groep zelf het proces aan van aankoop of huur, (ver)bouwen en wonen. Soms hebben collectieve wooninitiatieven gemeenschappelijke ruimtes of een gemeenschappelijke tuin.

Met dit voorstel hopen we dat er meer initiatieven van Collectief Wonen van de grond komen en dat meer inwoners een passende woning vinden.

Foto: Freepik

Foto: Freepik

Bedrijfsbezoek Slagerij van Guilik

Een afvaardiging van de fractie ging op bezoek bij Slagerij van Guilik worden we bijgepraat door eigenaar Jack van Guilik. Hij vertelt gepassioneerd over het ontstaan en de groei van het familiebedrijf. Van een slagerij in een Zwolse Boni, door middel van het aanbieden van compleet verzorgde barbecues, uitgegroeid tot een bloeiend bedrijf op het Bedrijvenpark H2O

Lees meer over dit bezoek op onze website via onderstaande link

Nieuwe algemene subsidieverordening vastgesteld

In de raadsvergadering van 18 april is de nieuwe algemene subsidieverordening (ASV) vastgesteld. De algemene subsidieverordening regelt de manier waarop de gemeente subsidies verstrekt aan allerlei organisaties in de gemeente Oldeboek.

Voor veel van deze instellingen zijn de subsidie erg belangrijk. Sommige zouden zonder deze subsidie niet eens kunnen blijven bestaan.  Meer dan 80 organisaties ontvangen een subsidie.

In de nieuwe verordening is de verhouding tussen de bevoegdheden van de gemeenteraad en het college goed geregeld. De raad stelt het beleid en de begroting vast. Dat is belangrijk, omdat subsidies daarin moeten passen. Het college voert het vastgestelde beleid uit en moet binnen de kaders van de begroting blijven. De raad kan dat controleren doordat het college hierover moet rapporteren

Dit draagt bij aan een grotere slagvaardigheid bij het uitvoeren van het beleid. Op alle terreinen waarop subsidies zijn verstrekt moeten actuele en inhoudelijke  beleidskaders zijn vastgesteld. Dat is voluit de taak van de raad.

De ChristenUnie, net als de overgrote meerderheide van de raad, kon zich goed vinden in deze nieuwe subsidieverordering en heeft met het voorstel ingestemd.

Een muzikale ontmoeting met Christelijke Muziekvereniging David Oosterwolde

Na een hartelijkst ontvangst in het Hart van Oosterwolde door bestuurslid en orkestleidster van het A-orkest Daniëlle van den Born, mochten we eerst een half uur meegenieten van het musicerende jeugdorkest. Een mooie groep jonge mensen met daartussen een aantal ervaren muzikanten die prachtige stukken instuderen, mooi om te zien. Over aanwas van jong muzikaal talent heeft David geen klagen.

Na afloop van de repetitie gaan we om de tafel met bestuursleden Danielle van den Born, Gerlinde Smit (orkestleidster jeugdorkest) en later schuift Wichert Steert (voorzitter) nog aan.

Lees meer over dit bezoek op onze website via onderstaande link

In gesprek

We hopen dat u met deze nieuwsbrief meer inzicht heeft gekregen in wat wij als ChristenUnie-fractie afgelopen periode hebben gedaan. We kunnen ons voorstellen dat bepaalde onderwerpen u hebben aangesproken en dat u hierover wilt doorpraten. Misschien omdat u meer wilt weten over het waarom van een bepaald standpunt die we hebben ingenomen, of omdat u uw zienswijze op thema’s aan ons kenbaar wilt maken. We nodigen u van harte uit om eens met ons (of een deel) van de fractie door te praten. Schroom niet om contact met ons op te nemen via het mailadres info@oldebroek.christenunie.nl. U kunt natuurlijk ook een van onze fractieleden direct benaderen. De contactgegevens staan op onze website (ChristenUnie Oldebroek ), we plaatsen hier ook regelmatig informatie over bezoeken of bijdragen in commissie- en raadsvergaderingen.

Als u de ChristenUnie fractie eens van dichtbij aan het werk wilt zien bent u natuurlijk ook van harte welkom op de publieke tribune tijdens de commissie- en raadsvergaderingen. De vergaderdata, aanvangstijdstip en de agenda van de komende vergaderingen kunt u vinden via http://www.oldebroek.nl/gemeenteraad. Het fractiewerk vraag veel van ons en is niet altijd eenvoudig in een steeds verder polariserende samenleving. Dat vraagt om wijsheid en we willen dan ook vragen om het werk van de ChristenUnie fractie en onze wethouder Liesbeth Vos, maar ook het werk van de gehele raad en het college van Burgemeester en wethouders, mee te nemen in uw gebeden.