dinsdag 01 november 2011 09:00

Samen sterk staan, bruggen bouwen, verbinden zijn kernwoorden. Allerlei partijen, zoals de samenleving en instellingen daarbinnen, raadsfracties, college, en ook ambtenaren hebben eigen posities en verantwoordelijkheden. Toch mag van hen worden gevraagd te werken aan een constructieve relatie. Onveranderd inzetten op goede verhoudingen, kritisch, maar zoekend naar gemeenschappelijk belang. De financiële positie van de gemeente is precair, er moet nog verder worden bezuinigd, dus is een discussie over de kerntaken van de gemeente nodig. Richtinggevend uitgangspunt: minder overheid, meer samenleving. Deze factoren moeten gepaard gaan met perspectief, ondernemingszin, bestuurlijk lef.

Aldus enkele grondtonen uit het eerste commentaar van de fractie van de ChristenUnie op de programmabegroting voor 2012-2015.

Constructieve houding vereist

Deze idealen worden geformuleerd aan de hand van een verhaal uit het bijbelboek Prediker over een wijze man die een stad had kunnen redden, maar niet om raad werd gevraagd. De ChristenUnie ziet hier een les in voor het tegengaan van verkokering, blikverenging, solistisch optreden, populisme, opportunisme. Het zou niet best zijn – zo schrijft de fractie - als we uit zijn op het aantonen van zwakke punten bij anderen, in plaats van te focussen op positieve correcties, aanvullingen, verrijkende alternatieven. Dat gevaar kan er bestaan bij raadsfracties, maar b.v. evengoed tussen college en raad, en de samenwerking tussen gemeenten. Het wordt ook herkend in de samenwerking tussen instellingen en organisaties: waarom is het multifunctioneel gebruik zo’n taai dossier? luidt een vraag.

Oldebroek in positie

Veel aandacht geeft de fractie aan samenwerking met andere gemeenten. Om slagkracht te vergroten, risico’s te spreiden, kennis te delen, enz. De fractie is positief over wat er in relatief weinig jaren is bereikt. De hechte samenwerking in H2O-verband wordt gesteund, evenals de flexibele opstelling naar het RNV-verband, en evengoed wat betreft de afstemming met gemeenten rond Zwolle. Democratische controle en goed toezicht zijn daarbij echter onmisbaar. De fractie is positief over de plannen voor (en relatie tussen) het dorpsgericht werken, de dorpsplannen, burgerparticipatie, de toekomstvisie, en ook de bestuurlijke vernieuwing. Essentieel is de houding naar de eigen burgers. Vertrouwen kan groeien door zoveel mogelijk persoonlijk contact te onderhouden met burgers. Het college wordt gevraagd naar concrete uitvoeringsacties.

Participatie omhoog, kwetsbaarheid omlaag

Belangrijkste uitgangspunt voor de fractie is een rechtvaardige verdeling van de middelen. De ChristenUnie wil de burger wie het niet alleen lukt ondersteunen, maar gaat wel uit van een actieve rol van die burger, waarbij ook een tegenprestatie mag worden gevraagd. De fractie doet daarvoor suggesties. De sociale zekerheid verandert. Het thema mag voor de fractie worden “van zorgen voor, naar zorgen dat”. Dus niet alles regelen, maar de persoon in kwestie helpen bij zijn eigen zoektocht. Wat betreft de voorbeeldrol van de gemeenten om werkplekken aan te bieden aan personen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt is de vraag of daarvoor ook op het gemeentehuis plekken worden gecreëerd. Daarnaast valt het pleidooi om de Inclusiefgroep een belangrijke positie te geven bij de uitvoering van de Wet werken naar vermogen: dat zou kunnen betekenen dat de Inclusiefgroep in de zwarte cijfers kan blijven en de gemeenten niet zal hoeven bij te dragen.

Wonen, werken, verblijven

De fractie is bezorgd over de verhouding tussen ambities en werkdruk. Ook zijn er zaken die de fractie niet terug vindt in de begroting en waarover vragen worden gesteld. Zoals afspraken over aanpassing van de Nota functieverandering, het inpassen van de 'mantelzorgwoning' in het bestemmingsplan, de uitwerking van de ruimtelijke structuurvisie, voldoende openbare verlichting ter bevordering van de veiligheid, maar waar mogelijk ook minder verlichting en energiezuiniger toepassingen, de recreatief-toeristische ontwikkeling van de gemeente, de ontsluiting van het bedrijventerrein Hattemerbroek. Kritisch wordt gevraagd naar de stand van zaken rond kunstgras: gaat er nu echt wat gebeuren?

De financiën

De ChristenUnie maakt zich zorgen over de financiën. Weliswaar wordt met dankbaarheid geconstateerd dat er een ruime weerstandscapaciteit bestaat, maar zonder ingrijpen wordt er hierop jaarlijks ingeteerd. Dit nog los van andere risico’s. De  ChristenUnie wil een controleerbare, meetbare financiële huishouding, waaruit de gemaakte afspraken en verwachtingen helder blijken, en vervolgens goed kunnen worden afgezet tegen de realisatie. Burgers hebben het recht te wonen in een goede omgeving, waarin financieel verantwoord met de door hen opgebrachte belastingmiddelen wordt omgegaan. De ChristenUnie roept het College met kracht op de financiële huishouding op orde te brengen. De fractie zet liever eenmalig het mes erin met een duidelijke boodschap dan “het boekhoudkundig heen en weer schuiven van potjes”. Wat ze wil voorkomen is lastenverzwaring, daarom moet de oplossing komen uit het ingrijpen in uitgaven en het stellen van prioriteiten. De eerdergenoemde kerntakendiscussie zal hiervoor een stevige bodem moeten leggen.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Begroting 2012 AB44,1 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Reacties op 'GOED BELEID MAAKT OVERHEID TOT BETROUWBARE PARTNER VOOR EEN PARTICIPERENDE SAMENLEVING'