Laat burgers zien dat zorgvuldig omgaan met afval loont

woensdag 09 november 2011 21:41

Elk kwartaal in Huis aan huis een barometer die laat zien wat het effect is van afvalscheiding, en hoeveel afval er totaal wordt ingezameld. Zo zien burgers hoeveel het hen oplevert, en dat stimuleert hun actieve rol bij het drukken van de kosten. Aldus een pleidooi van de ChristenUnie tijdens de begrotingsbehandeling. Wethouder Jan ten Hove gaf aan dit pleidooi op te pakken, en al van plan te zijn dit meer inzichtelijk te maken voor de burgers.

Profijt burger bij overschot afvalstoffenheffing

In 2011 bracht de heffing voor afvalstoffen 49.000 euro meer op dan was begroot. De vraag rees hoe daarmee om te gaan: teruggeven aan de burger of reserveren? Eerder was besloten geen aparte reserves te gaan vormen. Op de valreep had het college aangegeven de tarieven van 2012 te willen laten dalen met 1,5%.   Teruggeven aan de burger zou echter het risico inhouden dat er een jojo-effect ontstaat als in een ander jaar de heffing weer verhoogd moet worden. Het tarief voor 2011 was echter al fors verhoogd. Daarom valt het te verdedigen de burger te laten profiteren van de meeropbrengst. Daarom had ChristenUnie-woordvoerder Wim Boer samen met SGP en CDA een motie voorbereid om zo de eerder aan de burger gedane belofte in te lossen. De motie droeg het college op: kom met een voorstel voor het verwerken van het batig saldo in het tarief voor 2012. Het college ried de motie af, maar ze werd met 17 stemmen vóór aangenomen (alleen de PvdA stemde tegen).

Kunstgras: doen, of niet doen

Het college wil met de voetbalclubs spreken over de mogelijkheid van kunstgras. De fractie van de ChristenUnie vroeg naar de insteek bij dat gesprek. Fractiewoordvoerder Gijs van den Brink zei het zo: “Wij hebben geen geld. U weet dat dit onderwerp sterk leeft bij de voetbalclubs. Wij pleiten daarom voor duidelijkheid op korte termijn. De clubs moeten weten waar ze aan toe zijn. We doen het, of we doen het niet”. Het college gaf bij monde van wethouder Albert Kok aan kunstgras zeker belangrijk te vinden, er echter inderdaad geen geld voor te hebben, en dus naar een creatieve oplossing te zoeken. De fractie steunde een pleidooi van de SGP om daarbij ook multifunctioneel te kijken. Bijvoorbeeld door gebruik van scholen of andere instellingen erbij te betrekken. De wethouder zei deze hand(voetbal?)schoen op te pakken.

Burgerparticipatie

In antwoord op vragen van o.a. de ChristenUnie gaf wethouder Nicolet Hoorn aan dat het betrekken van burgers veel tijd vraagt. Burgers moeten ook nog leren inspelen op de nieuwe accenten die het lokale bestuur legt. Via de dorpscontactambtenaren wordt nu eerst ingezet op het mobiliseren van de klankbordgroepen in elke kern. Verantwoord burgerschap – zo stelde de wethouder terecht – is meer dan alleen ergens tegen zijn; men moet verantwoordelijkheid zien en durven nemen. Het college stuurt vooral op deze processen.

Multifunctionele accommodaties

Via een pleidooi van de PvdA – gesteund door de ChristenUnie - kwam dit onderwerp opnieuw ter sprake. Fractiewoordvoerder Inge de Vries bekritiseerde echter een voorgenomen motie van de PvdA om het onderzoek naar de clustering van scholen naar voren te halen. ‘U wilt dan een motie van kort geleden om dat juist niet te doen nu al onderuit halen’ zo stelde Inge de Vries. Na een korte discussie zegde wethouder Jan ten Hove toe dat bij het verder oppakken van het beleid rond multifunctionele accommodaties de scholen zeker niet buiten beeld zijn. De PvdA nam genoegen met deze toezegging en trok daarop haar motie in.

Concrete toezeggingen college

De fractie miste bij het college nog vaak concrete toezeggingen. ‘Het college onderschrijft veel, maar doet geen harde beloften’ zo stelde de fractie. Het college toonde zich aangesproken en gaf aan over vele zaken graag met de Raad van gedachten te willen wisselen. Zo wil ze begin volgend jaar met de Raad doorpraten over onder andere de veranderingen op het gebied van de sociale wetgeving, de Inclusiefgroep en de dreigende tekorten op de uitvoering van de WSW, re-integratie e.d. Gesprekken zullen ook volgen rond thema’s als duurzaamheid, besparing op openbare verlichting etc. De ChristenUnie had gevraagd naar de ambitie van het college bij het bieden van werk in de organisatie aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Portefeuillehouder burgemeester Adriaan Hoogendoorn gaf aan dat dit zeker meer gaat worden dan de huidige 2 medewerkers. De fractie zal de gemeente blijven aanspreken op voorbeeldgedrag door het bieden van deze (leer)werkplekken. Ook zegde de burgemeester toe dat het gesprek met kerken – waarnaar de ChristenUnie had gevraagd – zeker met gerichte doelstelling wordt aangegaan.

Reacties op 'Laat burgers zien dat zorgvuldig omgaan met afval loont'