Gemeente maakt fout bij uitgifte starterswoningen

vrijdag 08 januari 2010 12:14

De krant stond er vol van: bij de uitgifte van starterswoningen in Wezep is een fout gemaakt door een groep huurders niet in de ranglijst mee te nemen. In de commissievergadering van Ruimte en Grond van dinsdag 5 januari hebben alle fracties aan wethouder Klein uitleg gevraagd over deze fout. Alle politieke partijen betreuren natuurlijk dat deze fout gemaakt is en beseffen dat de impact voor de gedupeerden groot is.
Namens de ChristenUnie heb ik gevraagd: wat is er fout gegaan? Hoe kon dit gebeuren? Wat heeft de gemeente hier aan gedaan of gaat er aan doen? Weet men nu zeker dat de lijst die er nu ligt wel de goede is?

Wethouder Klein gaf het volgende antwoord. In Wezep-Noord worden 44 starterswoningen gebouwd door Bemog. Makelaar Pleiter regelt de verkoop, de gemeente levert een lijst met namen die in aanmerking komen voor deze woningen. Dit is een voorlopige lijst, kopers moeten voldoen aan bepaalde inkomenseisen en moeten de financiering rond kunnen krijgen. Er is een beleidsregel die bepaalt wie er in aanmerking komen voor deze lijst waarin staat dat mensen die een huurwoning achter laten voorgaan op starters die nog thuis wonen. De gedachte hierachter is dat huurders een huis achterlaten en zo de doorstroming bevorderen. Door een medewerker van de gemeente is vergeten deze groep huurders in de lijst op te nemen. Maar zij hebben volgens de beleidsregel hier wel recht op, en daarom is terecht besloten om deze fout te herstellen. Twee dagen nadat de lijst naar de makelaar was verstuurd, is de fout ontdekt. Toen waren er al 25 mensen benaderd, waarvan er 8 nu niet meer bij de eerste 44 zitten. Van deze 8 hebben er 3 te horen gekregen dat ze voor een woning in aanmerking komen, 5 zijn ’s middags op gesprek geweest en hebben toen van de makelaar te horen gekregen dat ze onder voorbehoud een woning hebben (men vermoedde al een fout).

Wat kunnen we er als college aan doen? Zowel telefonisch als in een brief is al spijt betuigd. We hebben als commissie voorgesteld om de gedupeerden uit te nodigen op het gemeentehuis en de hele zaak nog eens duidelijk uit te leggen. Jan Klein heeft dit toegezegd. Gezien de korte tijd tussen toezegging en het herroepen is het bijna niet mogelijk dat er al kosten gemaakt zijn.

We hebben er verder op aangedrongen om te bezien of er nu nog meer starterswoningen gebouwd kunnen worden: gezien de overweldigende belangstelling is er een duidelijke behoefte. Dit heeft dan wel gevolgen voor het grondbedrijf (grondprijs van sociale woningbouw is de helft dan van de reguliere bouw). We kunnen ook starterswoningen naar voren halen in de bouwplanning en later (als de recessie voorbij is) meer duurdere woningen bouwen. Wethouder Jan Klein heeft toegezegd dit te onderzoeken op de mogelijkheden. De lijst die er nu ligt is zeker de goede.

Er kan altijd een fout gemaakt worden, maar dit was wel heel wrang. We blijven natuurlijk alert op dit onderwerp.

Engbert Jan Ruitenberg

Reacties op 'Gemeente maakt fout bij uitgifte starterswoningen'