Nakomen collegeafspraken over Hattemerbroek

woensdag 27 januari 2010 09:45

Onze vragen over het niet nakomen van afspraken door het college over Hattemerbroek hebben in twee opzichten effect gehad. In de eerste plaats gaf wethouder Klein aan hoe er inmiddels was omgegaan met de klachten van de bewoners. Daarnaast opperde hij de mogelijkheid om voortaan via de website van de gemeente een dergelijke voortgang te rapporteren. Met dit laatste konden we genoegen nemen.

Aanleiding

In december vorig jaar stelden we het college vragen over het niet nakomen van afspraken in Hattemerbroek. In het dorpsgesprek van 22 juni 2009 moest worden geconstateerd dat er van eerdere toezeggingen niet veel terecht was gekomen. Het college gaf dat toen zelf ook toe. Omdat eind vorig jaar ons echter signalen bereikten dat er sinds dat laatste dorpsgesprek opnieuw weinig leek te zijn gebeurd stelden we vragen. Het ging ons daarbij niet alleen om de concreet beoogde verbeteringen, maar zeker ook om de vraag welk vertrouwen de burgers kunnen hebben in toezeggingen van hun overheid.

Kritiek

De vragen werden schriftelijk beantwoord, maar niet naar onze tevredenheid. We vonden namelijk dat in feite niet wij of de raad de stand van zaken behoorden te weten, maar de bewoners die het betreft. De wethouder toonde zich in eerste instantie wat geïrriteerd over het feit dat onze vragen direct in de media waren gekomen. Wij vinden dat niet meer dan normaal omdat het werk van raadsleden in de openbaarheid plaatsvindt, en het belang van onze vragen bij de onderwerpen waar het nu om ging direct de burgers raakt. We stoorden ons echter ook aan de afstandelijkheid die er uit sommige antwoorden bleek. Zinnen als “Het is tot nu toe niet gebruikelijk hierover tussentijds actief aan individuele personen mededelingen te doen”, en “Overigens is het voor de burger de kortste weg om even te bellen of te mailen” is in strijd met onze opvatting over communiceren met de samenleving, zoals die bijv. in burgerjaarverslagen als ideaal wordt geschetst.

Voortgang

Bij de begrotingsbehandeling vorig jaar hadden we op andere vragen over bewaking van de voortgang van dorpsgesprekken door het college al de toezegging gekregen dat dit via de kwartaalrapportages aan de raad aandacht zal krijgen. Goede afspraak. Maar we vinden ook dat burgers bij belangrijke zaken (uiteraard niet voor minder belangrijke details, maar in Hattemerbroek ging het om zaken die vele burgers raken) op de hoogte moeten worden gehouden. Toen de wethouder dan ook met de suggestie kwam om voortaan de website te gebruiken voor meldingen van voortgang hebben we daar graag mee ingestemd.

Afsluiting bospercelen c.a.

Wat de zaken waarom het ging zelf betreft: de toegezegde afsluiting van het bosperceel in de hoek Keizersweg-Hanesteenseweg-Vogelenzangveldweg-Elburgerweg is nog niet gerealiseerd. Enkele jaren geleden zijn in verband met illegale crossactiviteiten voor de hoofdtoegangen afsluitbomen geplaatst. Deze zijn in verval geraakt. De reden waarom de bomen tot op vandaag nog niet zijn vervangen is dat er nadien geen klachten zijn geweest op dat punt. Deze vraag om afsluiting werd tijdens het dorpsgesprek opnieuw gesteld, maar toen in verband met vuilstort. Omdat het college de afspraken op de dorpsavonden maakt tot onderdeel van de werkplanning, is ook de urgentie van de te nemen maatregel bezien. Gebleken is – zo stelt het college – dat van “onverminderde vuilstort” in het bosperceel geen sprake is. Wel wordt in de bermen met enige regelmaat afval gedumpt. Maar daarvoor helpt afsluiting niet – aldus het college. Overigens hadden in 2009 van de ongeveer 2000 meldingen er twee betrekking op het storten van vuil in dit bosperceel.

Bedrijventerrein H2O

Wat de voortgang hiervan betreft vermeldt het college nog dat in de klankbordgroep “ontsluiting bedrijvenpark Hattemerbroek” zij informatie geeft over de voortgang van de voorbereidingen. Ook overleg het college over de voors en tegens van de door het verkeersadviesbureau BVA aangedragen alternatieven. In de vergadering van de klankbordgroep van 5 november 2009 is besloten om 2 voorkeursvarianten verder te onderzoeken. Daarmee is voldaan aan de gedane toezegging. Het college wijst er nog eens op dat het hier gaat om een langdurig traject van onderhandelen, waarbij naast de gemeenten Hattem en Oldebroek ook Rijkswaterstaat en de provincie Gelderland betrokken zijn. Daarbij spelen de financiën en de verkeersveiligheid nabij het knooppunt A50/A28 een voorname rol. In dit proces doet het college periodieke verslag in de klankbordgroep.

Communicatie

Tot slot vermeldt het college nog dat het zich bewust is van de moeite die Hattemerbroekers ervaren bij de vele activiteiten die hun kern raken. Het college spant zich echter in om mogelijke ongewenste  gevolgen voor het dorp te beperken en hierover te communiceren. Prima, zo is onze conclusie, maar communiceer daar dan ook over. Doe je dat niet dan schaadt dat het vertrouwen in en het imago van de overheid.

Ton van Leijen

Reacties op 'Nakomen collegeafspraken over Hattemerbroek'