CU gaat uit van eigen krachten (Uit Huis aan Huis Elburg en Oldebroek)

woensdag 13 januari 2010 15:28

Door: Jordy Boschman
12 januari 2010

OLDEBROEK - De ChristenUnie in Oldebroek schreeuwt niet van de daken. De grootste partij (zes zetels) van de gemeente wil zich in de aanloop naar de verkiezingen presenteren als stabiel en betrokken. "Ik houd niet van het Amerikaanse model. Wij gaan uit van onze eigen kracht", zegt lijsttrekker Gerrit Jan Veldhoen.

De Oosterwoldenaar, nu wethouder financiën, milieu, economie, gemeentelijk vastgoed, werk en inkomen, wil zich niet profileren door anderen te diskwalificeren. Niet met modder gooien. "De ChristenUnie wil niet regeren op incidenten." Alleen maar kritiek leveren, bouwt volgens hem niets op. "In de politiek moeten we afleren anderen niets te gunnen. Het is beslist geen schande eens een standpunt over te nemen van een ander."

"Wij zijn niet per definitie beter dan anderen, maar we laten zien dat we kwaliteit hebben op de manier waarop we vraagstukken benaderen. De partij verdiept zich in dingen die burgers bezighouden. We zijn duidelijk, ook als anderen het er niet mee eens zijn."

De ChristenUnie wil zorgzaam zijn zonder te betuttelen. "Als je ziet dat iemand het noodlot tegemoet gaat, moet je als overheid in kunnen grijpen. Het vrijblijvende moet eraf. Als iemand afzakt, draait de samenleving er voor op."

Mocht ChristenUnie een wethouder leveren na de verkiezingen, dan is Veldhoen de stabiele factor naast twee nieuwe wethouders. Nieuwe wethouders betekenen nieuwe ambities, beseft hij. "Iedere politicus wil scoren." Hoewel de financiële vooruitzichten voor nieuwe ambities somber zijn, verwacht Veldhoen dat er nog geld voor nieuwe projecten te halen is uit de opbrengsten van het grondbedrijf.

Een thema voor de verkiezingen en de volgende raadsperiode is volgens de lijsttrekker de afwezigheid van een sporthal bij het Agnieten College in Wezep-Noord. "Wij willen daar als ChristenUnie over nadenken."

De rand-, rond, of 'roandweg' om Oldebroek komt er niet in de periode 2010-2014, maar toch heeft de ChristenUnie het thema in het verkiezingsprogramma staan. "We moeten in de komende raadsperiode wel politieke druk uitoefenen op Arnhem (de provincie, red.), zodat de weg er voor 2020 ligt."

Veldhoens paradepaardje is de biobased economy, voor een duurzame economie. Hij pleit voor een kennis- en onderzoekscentrum in de regio, zodat ook hoger opgeleiden in het gebied werkzaam blijven, in plaats dat ze uitwaaien naar de steden.

Reacties op 'CU gaat uit van eigen krachten (Uit Huis aan Huis Elburg en Oldebroek)'