Dorpspolitiek of verkiezingsretoriek

vrijdag 22 januari 2010 12:09

In de laatste raadsvergadering is naar aanleiding van de vragen van de CDA fractie gesproken over de fout die er gemaakt is bij de uitgifte van starterswoningen in Wezep. Het is verbazingwekkend hoe de CDA fractie bij monde van mevrouw Mulder een misleidende draai weet te geven aan de discussie met de uitspraak op de CDA site: ”CDA actie leidt tot extra starterswoningen voor gedupeerden Wezep-Noord”.

Wat zijn de feiten?

In de commissievergadering (ter voorbereiding op de raadsvergadering) van 5 januari hebben we gesproken over de gemaakte fout en hoe dit te herstellen. Mevrouw Mulder was hier weliswaar niet bij aanwezig (zwangerschapsverlof) maar de CDA fractie wel. Als ChristenUnie fractie hebben we mondelinge vragen gesteld als: “Hoe heeft de fout kunnen ontstaan? Wat doet het college om de fout te herstellen? Kunnen de gedupeerden compensatie krijgen? Is de wethouder ervan overtuigd dat de lijst die er nu ligt wel goed is?”. Wij hebben de vragen gesteld, maar dit waren natuurlijk vragen die alle commissie- en raadsleden bezig hielden. We hebben als commissie bij monde van dhr. Roelofsen (VVD) er bij de wethouder op aangedrongen om de gedupeerden uit te nodigen op het gemeentehuis en de hele zaak nog eens duidelijk uit te leggen. Wethouder Klein heeft dit toegezegd. Hij gaf ook toen al aan te willen bezien in hoeverre het mogelijk zou zijn om extra starterswoningen te gaan bouwen. Hij zei verrast te zijn door de overweldigende belangstelling voor starterswoningen. We hebben er toen op aangedrongen om terughoudendheid te betrachten en vooral geen valse verwachtingen te wekken bij deze groep die al zo’n teleurstelling te verwerken heeft gehad.

In de raadsvergadering spreekt wethouder Klein weer heel enthousiast om extra starterswoningen te gaan bouwen. Gelukkig weet burgemeester Zielhuis enige nuance aan te brengen door te onderstrepen dat dit nog maar een intentie is. Het is helemaal niet moeilijk om in verkiezingstijd goede sier te maken en toezeggingen te doen. De ChristenUnie fractie is liever wat terughoudender. Vandaar dat wij kritische vragen hebben gesteld als: “Is dit haalbaar? En wat gaat dit kosten?”. We willen dit liever eerst uitgezocht hebben en ook of het juridisch wel mogelijk is om deze groep gedupeerden voorrang te geven. Voordat je het weet heb je weer gedupeerden van de gedupeerden. We hebben liever in de loop van 2010 een meevaller voor deze groep dan nog weer een tegenvaller door nu te veel verwachtingen te wekken. Maar het CDA denkt hier blijkbaar anders over.

Dan vragen we ons echt af is dit nu dorpspolitiek of verkiezingsretoriek.

Engbert Jan Ruitenberg

Reacties op 'Dorpspolitiek of verkiezingsretoriek'