ChristenUnie viert feest!

zaterdag 30 januari 2010 19:00

De ChristenUnie bestaat 10 jaar. En dat is vandaag, 30 januari 2010, uitbundig gevierd. Met toespraken, terugblikken, maar bijvoorbeeld ook met een vooruitblik op de komende gemeenteraadsverkiezingen. En natuurlijk veel zang, begeleid door de band van Kees Kraayenoord. Rode draad was grote dankbaarheid naar God, krachtbron voor alle werkers in de partij. Er was een cadeau voor de bestuurdersvereniging, Ed Anker reikte de prijs uit voor het beste gedicht ter gelegenheid van dit feest, Arie Slob hield een feestrede.

In zijn toespraak noemde Arie Slob met ere de vroegere leiders van de partij. Hij refereerde ook aan mindere tijden en riep op tot liefdevol omgaan met elkaar. Met dankbaarheid noemde Arie het grote aantal mensen, mannen en vrouwen, jong en oud, die op verschillende posities in waterschappen, gemeenten, provincies en in de Eerste en Tweede Kamer het christelijk sociale geluid laten horen. Hij riep op tot gebed voor alle personen op verantwoordelijke posities. De zaal reageerde met een staande ovatie.

Historie

In een kort filmpje werd teruggeblikt op 10 jaar geleden toen in De Reehorst de ChristenUnie werd opgericht. Mannen van het eerste uur schoven aan tafel bij gespreksleider Jo An Brouwer. Burgemeester Melis van der Groep, senator Roel Kuyper, en de wethouders Thijs van Daalen en Janco Cnossen spraken met elkaar over de vorming van de ChristenUnie uit de beide bloedgroepen van Gereformeerd Politiek Verbond en Reformatorische Politieke Federatie. Het blijven uitdragen van een eigen profiel, dus herkenbaar zijn in de samenleving zal ervoor zorgen dat de ChristenUnie een levendige partij blijft. Een partij die mogelijkheden in zich heeft om verder te groeien.

Gemeenteraadsverkiezingen

De lijsttrekkers van de partij in de vier grote steden: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht schetsten de eigen situatie. In de peilingen staat de ChristenUnie Rotterdam op 100 procent winst (van 1 naar 2 zetels). De Amsterdamse fractie gaat zich sterk maken voor budgetwinkels. In Den Haag wordt het hoofdthema: “Een gezinsvriendelijke stad.” Mevrouw Bikker, lijsttrekker in Utrecht verwacht de twee zetels te kunnen behouden en wil met haar partijgenoten een zoutend zout zijn.

Buitenland

Twee vrienden uit Europa, vertegenwoordigers van ECPM (European Christian Political Movement) uit Estland en Belgie feliciteerden de ChristenUnie met dit jubileum. De partij werd ook bedankt voor haar initiatief om te komen tot een organisatie in Europees verband. De Belgische vertegenwoordiger riep de aanwezigen op om met een bezoek aan de website, door een druk op de knop, vriend te worden van ECPM. De website is: www.ecpm.info

Meditatie

Predikante Arenda Haasnoot hield vanuit Psalm 62 een meditatie. Zij wees erop dat de stilte en rust gezocht moet worden om te kunnen luisteren naar de stem van God. Hij, Die vanuit de bezieling kan zorgen voor waakzaamheid, betrouwbaarheid en voorzichtigheid. Belangrijke kenmerken om te kunnen komen tot een zinvol bestaan. God is de Krachtbron van ons bestaan, Hij vraagt ons om te wortelen in Hem. Het is wijsheid om net als Jozua te vragen: “God wat wilt U dat ik zal doen?” Het zingen van “Heavens King, here I am.” was het juiste antwoord op de vraag om toewijding tot God.

Gijs van den Brink

klik hier voor meer informatie