ChristenUnie bezorgd over schietoefeningen ondanks code rood

woensdag 11 mei 2011 16:04

Vorige week werden er schietoefeningen gehouden op de Oldebroekse heide. Dit ondanks de grote droogte op de Veluwe, waarvoor zelfs code rood is afgegeven. De fractie van de ChristenUnie heeft zich daarover zeer verbaasd. Waar de gewone burger zich afvraagt of hij of zij de barbecue nog wel kan gebruiken vliegen de granaten vrijelijk over de heide van het schietterrein. Dit lijkt niet met elkaar te rijmen, en daarom stelt de fractie vragen aan het college.

Al geruime tijd is er sprake van weinig neerslag in Nederland en dus van grote droogte. De situatie op de Veluwe en in onze directe omgeving is zelfs zo ernstig dat de code rood is afgegeven. Daarmee is roken en open vuur in de open publieke ruimte verboden. De fractie gaat er niet van uit dat er een verband is met de komende krimp bij de Landmacht, en dat daarom de voorraden verschoten zouden moeten worden. Maar om herhaling te voorkomen zou de fractie graag zien dat het college Defensie om opheldering vraagt.

De fractie vraagt of het college de mening deelt dat de bedoelde schietoefeningen riskant zijn in de huidige periode van droogte. Vindt het college ook dat deze oefeningen zich niet verdragen met de afgegeven code rood? En behoort over dergelijke oefeningen in deze droge omstandigheden vooraf geen contact te worden opgenomen met het gemeentebestuur? De fractie verzoekt het college contact op te nemen met Defensie om uitleg hierover te vragen, en na te gaan in hoeverre een herhaling hiervan kan worden voorkomen. Als het college dit niet wil verwacht de fractie uitleg daarover.

TitelBestandsgrootteMIME-type
schriftelijke vragen aan College van B&W 11 mei 201133,0 kBapplication/msworddownload

Reacties op 'ChristenUnie bezorgd over schietoefeningen ondanks code rood'