ChristenUnie: Oldebroek sleutelpositie tussen buurgemeenten

donderdag 26 mei 2011 14:11

Er gebeuren goede dingen in de samenwerking van Oldebroek met andere gemeenten. Toch kan er nog meer. We blijven vasthouden aan intensieve samenwerking met Hattem en Heerde, maar zijn er tegelijkertijd van overtuigd dat onze gemeente een sleutelpositie heeft tussen die gemeenten en de RNV-gemeenten (regio Noord Veluwe). De samenwerkingsmogelijkheden moeten breed blijven: geen versnippering, maar ook geen versmalling. Het is nodig dat het college strategisch opereert vanuit deze sleutelpositie, en optimale samenwerking in beide richtingen nastreeft. Het is een misser dat in 2010 het efficiënt gebruik van accommodaties geen vervolg heeft gekregen. Dit is een belangrijk aandachtspunt, ook al om achter bepaalde bezuinigingen een visie te hebben.

Aldus de fractie van de ChristenUnie in zijn reactie op de verantwoording die het college aflegde aan de Raad. De fractie noemde

2010 een bewogen jaar. Met verkiezingen, in alle geledingen veel nieuwe mensen, weglekken van ervaring, onrust en zoeken naar een nieuwe balans in raad en college. Alles overziende – zo stelde de fractie – is het bijzonder hoe relatief goed er is ingespeeld op deze ontwikkelingen. Wel gaf de fractie aan zich zorgen te maken over de spanning tussen de ambities en de capaciteit. Ze vroeg het college scherp oog te hebben voor de werkdruk, zeker nu bezuinigingen een verdere krimp op de personeelsformatie betekenen. Ze sprak dank uit voor het vele werk dat is verzet, en naar God die alles in Zijn Handen heeft en houdt.

Bestuurlijke vernieuwing

Het college heeft kans gezien daarvoor de toegezegde beleidsnotitie te leveren. De raad heeft het over het geheel minder ver gebracht. De fractie heeft zelf wel een drietal initiatiefvoorstellen ingebracht, maar is over dit onderwerp nog niet tevreden. Er zijn meer vergaderingen dan voorheen, er wordt nog teveel op details ingezoomd. De winstpunten worden nog teveel bedreigd door de minpunten. Hier liggen voor het college maar vooral voor de raad nog behoorlijke uitdagingen.

Samenleving

De fractie stelde de nodige vragen bij het Jaarverslag. Wat zijn bijvoorbeeld de overalleffecten van het passend onderwijs op de Goede Herderschool, de Rank en de Timotheusschool, zodat andere scholen hiervan kunnen profiteren? Het Servicepunt ‘Thuis in Wezep’ is geopend en zorgt voor meer samenhang op het gebied van welzijn, wonen en zorg. Dit servicepunt blijkt geweldig goed te werken. Mensen weten zo langzamerhand dat ze er voor allerlei vragen terecht kunnen. Vooral ouderen hebben er gemak van. De fractie wil dan ook dat dit blijft bestaan. Ook verdere ontwikkeling van het woonservicegebied noemde ze een goede zaak. Er mogen geen voorzieningen verdwijnen die het langer zelfstandig wonen thuis mogelijk maken. De fractie is blij met de goede ervaringen met het systeem van huisbezoek, waarbij alle aanvragers van een voorziening op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning thuis bezocht worden door de indicatiestelling.

Wat het huisbezoekproject voor 75-plussers betreft wil de fractie dat graag koppelen aan het bezoekwerk door kerken. Verschillende kerken hebben namelijk ook afspraken met betrekking tot het bezoeken van ouderen. Gevraagd werd om een onderzoek naar multi-fuctioneel bezoekwerk.

Ruimte, economie, leefomgeving,

De fractie wilde weten wat de belangrijkste redenen zijn dat de gesprekken met bedrijven over mogelijke verplaatsing naar bedrijventerrein Hattemerbroek en meer nog naar bedrijventerrein in Wezep-Noord nog niet hebben geleid tot verkoop van een kavel. De communicatie over de gestelde doelen van afvalscheiding komt maar langzaam op gang. De fractie vroeg nogmaals aandacht voor zijn eerdere voorstel om een soort barometer in ‘huis aan huis’ op te nemen met de doelen en resultaten en mogelijke besparingen, wat het college toezegde. Ook vroeg de fractie of er nog wat gebeurt op het vlak van het beperken en energiezuiniger maken van openbare verlichting.

Financieel

Het saldo op de jaarrekening is hoger dan de geraamde uitkomst van het begrotingsjaar na wijziging. In de toelichting op de programmarekening worden de verschillen nader toegelicht. De Auditcommissie heeft gerapporteerd, dat geconstateerd kan worden dat er verbeteringen ten aanzien van het tijdig melden van onder- en overschrijdingen mogelijk zijn. Het is wenselijk de voorspelbaarheid van het resultaat te vergroten. De fractie vroeg het college naar concrete maatregelen. Ook vroeg ze het college de financiële positie van de gemeente in het licht van de te verwachten ontwikkelingen te bewaken, en de raad zo spoedig mogelijk te informeren als er meer duidelijkheid ontstaat.

Steun

De fractie noemt het Jaarverslag en de Jaarrekening na de begroting ongeveer het belangrijkste moment in de verhouding met het college. In de begroting wordt aangegeven wat de idealen zijn, in het jaarverslag controleert de raad wat het college daarvan heeft terechtgebracht. Het merendeel van de fracties gaf – naast kritische vragen ook aan het collegebeleid te steunen. De ABO-fractie vroeg als enige niet het woord over het gevoerde beleid, maar wie zwijgt stemt toe zullen we maar zeggen. Niet alle vragen konden – gelet op het late tijdstip – tot volle tevredenheid worden beantwoord. Ze komen echter op verschillende momenten nog aan de orde, want inmiddels zijn we sinds het verstrijken van het verslagjaar al weer een half jaar verder.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Raad 24 mei 2011 Jaarverslag en Jaarrekening 2010 versie 2405201172,0 kBapplication/msworddownload

Reacties op 'ChristenUnie: Oldebroek sleutelpositie tussen buurgemeenten'

alicezeta56, alicezeta56 (alicezeta56) [919502]