Waar gebeurd?

vrijdag 02 november 2012 09:56

Buurtbemiddeling u een zorg? Wie van u herkent het niet, de verhalen van een uit de hand gelopen buurtruzie. Bekenden die last hebben van het lawaai van hun buren of ruzie hebben over een schutting of boom die te ver of over de erfgrens staat. Dit zijn zo maar een tweetal voorbeelden van zaken die kunnen voorkomen en soms helaas ernstig uit de hand kunnen lopen. Er is zelfs een rechter die al heel wat seizoenen een programma van deze problemen vol weet te krijgen en dusdanig dat het veel kijkers trekt. Dit zal enerzijds komen door herkenbaarheid maar anderzijds ook door de bizarre situaties die deze ruzies tot gevolg kunnen hebben.

Als u goed met de buren kunt opschieten heeft u meestal niets te vrezen. Helaas voor sommige anderen komen zij wel in een situatie van onvrede met de buren terecht. En wat dan? Ruzies leiden veelal tot aantasting van het leefplezier en een onveilig gevoel. Natuurlijk probeert u dan eerst zelf met de buren in gesprek te gaan om dit te bespreken en tot een oplossing te komen. Als dit niet lukt is de tweede stap in deze situatie om de hulp zoeken van een buurtbemiddelaar.

Ook in Oldebroek zijn er geschoolde vrijwilligers die u graag helpen met het oplossen van dit soort problemen. Veelal komen ze uit de buurt. Ze zijn onpartijdig en ervaren om u hierbij te helpen. Zij gaan samen met u het gesprek aan met de buren. Ze denken mee, maar dragen zelf geen oplossingen aan voor beider problemen. Toch weet men mede door de ervaring vaak al pratend een brug te slaan tussen beide partijen. Zodoende komt men zelf tot een oplossing van hun eigen probleem!

En dit werkt…… In Oldebroek zijn er afgelopen jaar 11 zaken behandeld en zijn er 74% van deze zaken opgelost. Een mooi resultaat. Met de continuering van dit project konden wij als ChristenUnie dan ook van harte instemmen! Zo wordt tevens voorkomen dat of de gemeente of de politie tussenbeide moet komen. Een goed voorbeeld van Minder overheid Meer samenleving!

Willem Bart Junte

Reacties op 'Waar gebeurd?'