Scherp blijven op ruimtelijke ontwikkelingen

vrijdag 16 november 2012 21:44

In de begrotingsvergadering deze week kwamen diverse zaken aan de orde die te maken hebben onder andere met woningbouw, vermindering van regels, functieverandering in het agrarisch gebied, het bedrijventerrein, afvalscheiding, duurzaamheid, en energiebesparing. Onze fractie voelde het college aan de pols over al deze onderwerpen.

Over minder regels en mantelzorg

In de commissievergadering had wethouder de Muijnck aangegeven dat het college zich wil bezinnen op regelgeving en beleid omtrent huisvesting en woningbouw. De fractie van de ChristenUnie gaf aan uit te zien naar de uitkomsten daarvan. Als advies gaf ze de wethouder mee vooral ook vermindering van regelgeving hier in mee te nemen. Ook vroeg ze het college de afspraken die in commissieverband op dit vlak al gemaakt werden nu eens vast te leggen in beleid, en hier ook over te communiceren met de bevolking. We denken dan aan de beleidsnotitie functieverandering en afspraken die we gemaakt hebben over de toepassing van ontheffingsmogelijkheden voor het vergroten van een woning bij verlening van mantelzorg. Op de vraag wanneer dit nu eens wordt opgepakt antwoordde wethouder Izaäk de Muijnk dit voorjaar met een concretisering te komen. Maar hij wil het oppakken in samenhang met andere ontwikkelingen in het buitengbied.

Afvalscheiding, duurzaamheid, energiebesparing

De fractie had gelezen dat op het gebied van duurzaamheid en energiebesparing de actieplannen gevolgd worden. Op de vraag van de fractie of de ambitie van het college er nog wel was antwoordde wethouder De Muijnk dat die ambitie er zeker was, maar dat in de begroting de middelen ervoor ontbreken. De fractie was op de Regionale Duurzame Bedrijven dag in Putten verrast door de aankondiging dat Oldebroek gaat participeren in de Duurzame Energie & Ontwikkelings Maatschappij (DEOM). Hierover werd meer informatie gevraagd en door het college toegezegd. Omdat er meermalen door de fractie al was gevraagd naar een afvalscheidingsbarometer stelde de fractie dit opnieuw aan de orde. Wethouder De Muijnk zei dat er al vrij veel aandacht is voor communicatie op dit vlak. Als fractie van de ChristenUnie denken we dat dit nog beter en explicieter kan door dit op een uitdagende beeldende manier te publiceren. Wanneer duidelijk inzichtelijk wordt gemaakt welke winst (in geld en co² uitstoot) er is te behalen met een nog betere afvalscheiding zullen de inwoners nog meer gemotiveerd worden. We zullen bij de behandeling van het afvalbeleidsplan in het komende jaar hier zeker weer aandacht voor vragen.

Bedrijventerrein

De fractie is er blij mee dat de ontsluiting van het H2O bedrijventerrein met aansluiting op de A28 volgend voorjaar terugkomt bij de voorjaarsnota van de Provinciale Staten van Gelderland. Ze moedigde het college aan om dit warm te houden. De zorgen over de invulling van het terrein zijn bekend. Er wordt uitgezien naar een notitie van het college over de toekomstige ontwikkelingen. Wel werd gevraagd creatieve mogelijkheden voor tijdelijk alternatief gebruik vooral te benutten. Het CDA diende in dit verband een motie in over het tijdelijk plaatsen van zonnepanelen. Het college steunde deze denkrichting; het gaf aan al in overleg te zijn met partners Hattem en Heerde.

Engbert Jan Ruitenberg en Henk van Bergeijk

Reacties op 'Scherp blijven op ruimtelijke ontwikkelingen'