Oldebroek in de regio

vrijdag 16 november 2012 11:03

De samenwerking met Hattem en Heerde – bekend als H2O – werkt goed. Ze is gebaseerd op ervaringen in de praktijk, op visie, maar ook op de wil er een versterking aan te geven. Daarbij moet ruis en vertraging worden voorkomen. Tegelijkertijd mag er geen sprake zijn van krampachtigheid, maar moet bezien worden hoe er strategisch kan worden ingespeeld op nieuwe ontwikkelingen en inzichten. Het verzoek van Elburg om aan te mogen sluiten bij H2O is een stap die winst moet leveren. Mogelijk dat ook Epe zijn positie kan heroverwegen. Maar het aspect van burgerbetrokkenheid moet nu ook meer aandacht krijgen.

Het onderwerp kwam opnieuw aan de orde bij de begrotingsbehandeling deze week. De fracties wachten op de resultaten van een recent onderzoek. ‘Het zou een mooi verband opleveren als H2O met de twee E’s werd versterkt’ zo stelde onze fractie. Want dat bevordert een sterke positie van de Veluwse gemeenten ten opzichte van Apeldoorn/Arnhem, maar ook Zwolle-Kampen. Met zo’n krachtenbundeling kunnen Veluwse gemeenten meer bereiken voor hun eigen burgers (organisatie en dienstverlening), en een steviger gesprekspartner zijn voor provincie en andere partners.

Onze fractie wilde nog niet vooruitlopen op de vraagstukken van ambtelijke en bestuurlijke fusie. We vinden wel dat een ander vraagstuk nu meer aandacht moet krijgen, namelijk de betrokkenheid van burgers bij gemeentelijke samenwerking. In het begrip ‘democratisch draagvlak’ zitten vragen die in kaart gebracht moeten worden en geanalyseerd: waar en wanneer speelt die invloed? Waarvoor is die invloed nodig, en in welke vorm? Waar moet de eigen overheid herkenbaar en aanspreekbaar zijn? Aan deze en vergelijkbare vragen moet aandacht worden gegeven. We hebben aangekondigd daar ook zelf op terug te komen.

Ton van Leijen

Reacties op 'Oldebroek in de regio'