Controlerol van Raad kan scherper

vrijdag 16 november 2012 13:07

Begrotingsdoelstellingen moeten scherper worden zodat de gemeenteraad daar beter op kan sturen en verantwoording afnemen. Dat vraagt om meer ‘smart’ omschreven indicatoren. Op het moment van verantwoording afnemen zijn nog te vaak multi-interpretabele antwoorden mogelijk, zo meent de fractie van de ChristenUnie. Ze maakte dit deze week in de begrotingsvergadering duidelijk met een voorbeeld op het vlak van het integratiebeleid. Smart-geformuleerde indicatoren zullen alle partijen helpen om meer daadkracht te tonen.

Wat de ChristenUnie wil is een controleerbare, meetbare huishouding waaruit de gemaakte afspraken en verwachtingen helder naar voren komen. Zo kunnen ze vervolgens goed worden afgezet tegen de resultaten. Niet om negatief af te rekenen met elkaar, maar om zicht te houden op de besteding van de publieke middelen die de gemeente ter beschikking heeft. Burgers hebben het recht te wonen in een goede omgeving, waarin financieel verantwoord met de door hen opgebrachte belastingmiddelen wordt omgegaan. Wethouder Carlo van Dijk gaf aan dat dit ook zijn ideaal is, en dat hij zich ook richt op die concreetheid van indicatoren. Hij was blij dat de fractie zelf deze handschoen ook oppakt.

Anders denken

De fractie zou graag zien dat de grip van de raad op deze zaken groter wordt, niet door zich als raad met de uitvoering te bemoeien, maar om de controlefunctie beter te kunnen uitoefenen. Nu is er vaak een zekere vaagheid waardoor zowel ambtenaren, college als raad kunnen gaan ’zweven’. In bepaalde situaties wil de fractie ook graag dat er niet te snel wordt gesteld ‘er is geen geld, dus doen we het niet’ of dat iets dan maar wordt uitbesteed. De fractie vindt er soms moet worden bezien of het probleem ook anders ‘aangevlogen’ kan worden. Ze pleit om out-of-the-box-denken meer te faciliteren.

Liesbeth Vos – Van de Weg

Reacties op 'Controlerol van Raad kan scherper'