Hart Oldebroek heet nu Lambertusplein

IMAG0155woensdag 21 november 2012 23:12

Lambertusplein is de gekozen naam voor het winkelhart van Oldebroek. Vandaag werd het bord met deze naam onthuld in het nieuw ontwikkelde winkelgebied, goed zichtbaar vanaf de doorgaande weg. De naam werd gekozen uit een groot aantal inzendingen. Burgers, scholieren, ondernemers kwamen met suggesties, een deskundige commissie maakte een selectie. Het werd Lambertusplein.

Onze fractie is daar om verschillende redenen blij mee. De nieuwe naam markeert een nieuw begin voor dit economische centrumgebied van Oldebroek. Maar er is meer: door de verbinding met de naam van Sint Lambertus wordt ook een historische notie vastgehouden. Er zijn immers verbindingen met de naastgelegen Lambertuskerk, en met de schapenmarkt die als “nationale feestdag van Oldebroek” (een woordspeling van onze burgemeester) geldt. De eerste burger wees er verder op dat met de nieuwe naam ook het ‘sint’ eraf is. Het hele proces heeft veel mensen betrokken. Het oorspronkelijke initiatief van de fracties van VVD en ChristenUnie werd unaniem door raad en college gehonoreerd, en uitgewerkt via een prijsvraag. Er werd een top-drie samengesteld uit alle suggesties.  Inzenders van de naam ‘Hendrik Boeveplein’ (derde plaats) kregen een prijs, en inzenders van ‘Herkertplein’ een tweede. Mevrouw Boeve en mevrouw Eibrink kregen voor de inzending van de winnende naam ook een prijs. Ook de leden van de naamgevingscommissie werden bedankt voor hun rol.

Heeft de nieuwe naam een grote meerwaarde? Nou, bij de prijsvraag bleek er een behoorlijke betrokkenheid van mensen op de eigen leefomgeving. In het bijzonder vinden we het inschakelen van scholieren een goede manier om de nieuwe generatie zich bewust te laten zijn van het dorp waarin zij naar school gaan. Of de naam in het gewone spraakgebruik gaat inburgeren is aan de bewoners en ondernemers zelf. Twitteraars kunnen nu aan de slag met tweets als “ik ben ff naar het Lambertusplein” / “Ik zag-oe va op ut Lambartusplein” / “Ik parkeer wel op het Lambertusplein” enz. De tijd zal het leren.

Ton van Leijen

Reacties op 'Hart Oldebroek heet nu Lambertusplein'