Aankoop Erica Terpstrahal binnen handbereik

vrijdag 16 november 2012 21:35

In de raadsvergadering van donderdag 15 november was er onvoldoende tijd om een besluit te nemen over de aankoop van de Erica Terpstrahal, maar de kans dat de gemeenteraad in december positief beslist over deze aankoop is relatief groot. SGP en ChristenUnie hebben zich daar in de laatste raadsvergadering duidelijk over uitgesproken. Daarbij dient de aantekening gemaakt te worden dat wij hopen dat dit onder dezelfde condities kan. De onderhandelingen over de aankoop moeten opnieuw gevoerd vanwege het verstrijken van de einddatum De aankoop van de Erica Terpstrahal speelt een centrale rol in de ambitie van de gemeente Oldebroek. Een ambitie voor multifunctionele accommodaties met efficiënt gebruik door onderwijs, muziek en sport.

Multifunctioneel

Hoe multifunctioneel willen we het hebben? De Van Limburg Stirumband, de korfbalvereniging Rood Wit, de badmintonvereniging Badminton ’80 en de volleybalvereniging VZK kunnen onderdak vinden in deze gemoderniseerde hal. Het Agnietencollege kan deze prachtige locatie benutten voor de lichamelijke oefening van haar leerlingen. De basisschool in de buurt (Uilenhorst) profiteert ook van deze sporthal. Met de aankoop wordt minimaal de helft van de bevolking van Wezep gediend. Echter is ook duidelijk dat een ander belangrijk deel van het dorp (het onderwijsveld) zich fel verzet. En dat is zeer begrijpelijk. Het college heeft de scholen in het laatste overleg met de directeuren niet meegenomen in de informatie over het totaalplaatje. Het aankopen van de hal is wel genoemd. De sloop van de gymzalen niet expliciet. Gelukkig publiceerde de ChristenUnie een column, die dit aan het licht bracht. De reacties op de column en de vele mails waren niet van de lucht. De ChristenUnie trok direct aan de bel bij het college. Het college gaf thuis, bekende schuld en kleur. Ze bood daarna zelfs excuses aan en ging in overleg met de betrokken scholen uit het onderwijsveld.

Overleg onderwijsveld

Het college is bereid om met de scholen te zoeken naar een creatieve oplossing. Waar een wil is, is een weg. Vanzelfsprekend willen ook wij dat de kinderen veilig en wel naar de gymles kunnen wandelen. Daarnaast kan het niet zo zijn dat de wandeling van en naar de gymactiviteit langer is dan de activiteit zelf. Het onderwijsveld mag zich straks gelukkig prijzen met de mogelijkheid van het gebruik maken van de Erica Terpstrahal. Met de ingebruikname van deze hal kan lichamelijk onderwijs op hoger niveau worden gegeven. De hal geeft veel meer mogelijkheden om lichamelijk onderwijs in haar volle breedte aan te bieden.

Nieuwe kabinet

De aanstaande aankoop van de hal loopt tevens prachtig in de pas met wat het nieuwe kabinet voorstelt. PvdA en VVD willen het aantal gymlessen uitbreiden van 2 naar 3 per week per groep. Het nieuwe kabinet is ook bereid daarvoor de bekostiging naar boven aan te passen. Wanneer het aantal gymlessen per school met vijftig procent stijgt, is het zeer wel mogelijk dat de beide sporthallen in Wezep (Erica Terpstra en Kamphal) niet voldoende capaciteit kunnen bieden aan alle in te vullen gymlessen van de gezamenlijke basisscholen. Dan zou het zo maar noodzakelijk kunnen zijn, dat één van de oude gymzalen nodig is om alle leerlingen van voldoende bewegingsonderwijs te kunnen voorzien. Dat maakt de aanstaande gesprekken van het komende half jaar tussen college en onderwijsveld tot interessante, kansrijke ontmoetingen.

Efficiënt gebruik

Efficiënt gebruik is behalve gewenst ook noodzakelijk. De hal dient optimaal gebruikt te worden, zowel overdag als tijdens de avonden. De betrokken partijen dienen zoveel mogelijk compleet mee te gaan. Wij verwachten van Rood Wit dat zij binnen de afgesproken financiële kaders zich maximaal manifesteren in en rond de Erica Terpstrahal. Bij het efficiënt gebruiken van de hal horen ook zodanige en bij voorkeur duurzame aanpassingen zodat bespaard kan worden op de energielasten.

Raadsbehandeling

Bij de behandeling in de Raad werd – terecht – de vinger gelegd bij de hierboven genoemde gemaakte fout. Toen deze al lang was hersteld in de communicatie met het veld, en er door het college ook excuses waren aangeboden, vonden enkele partijen het nodig hier voortdurend over door te gaan, waardoor de behandeling enorm werd gerekt. Het voorstel van het college was voor ons met coalitiepartner SGP helder genoeg: alleen een besluit nemen over de aankoop van de hal en de grond met enkele voorzieningen. De

meningsvorming over het afstoten van de gymzalen was immers uitgesteld totdat er eerst grondig met het veld overleg zou zijn gepleegd. Omdat het volgende agendapunt (de begroting voor 2013 e.v. jaren) beslist aan de orde moest komen nam het college het voorstel daarom terug tot een volgende vergadering.

Hattemerbroek

Wij vragen extra aandacht voor Hattemerbroek. Daar ontstaat bij sluiting van de gymzaal onwillekeurig onrust over de teloorgang van hun kern. Recent werden zij ook geconfronteerd met de sluiting van hun supermarkt. Het is begrijpelijk dat de Hattemerbroekers zich zorgen maken over de leefbaarheid van hun kern. Wij leggen de vinger bij een zinsnede uit het coalitieakkoord. Daarin is duidelijk een koppeling aangegeven tussen multifunctionaliteit en het in stand houden van de leefbaarheid van dorp of wijk.

Vertrouwen

De fractie van de ChristenUnie vertrouwt erop dat het overleg met het onderwijsveld en eventuele andere gebruikers constructief, creatief en op draagvlak en kwaliteitsverbetering gericht zal zijn. Wij hopen dat alle inwoners van onze gemeente (jong en oud) in het bijzonder die van de kern Wezep, veel nut en plezier zullen gaan beleven in deze prachtige sporthal. Over het uitgelichte onderdeel van de gymzalen zullen wij een standpunt innemen als volgend jaar het college na overleg met het onderwijsveld met een definitief voorstel komt.

Liesbeth Vos & Gijs van den Brink

Reacties op 'Aankoop Erica Terpstrahal binnen handbereik'