Kritiek inwoners heeft zin

woensdag 10 april 2013 23:13

Als overheid moet je niet alleen gewoon goed je werk doen, maar ook checken wat het effect daarvan is. Is het succesvol? Hoe wordt het door de burgers ervaren? Dat gebeurt onder andere door het periodieke onderzoek ‘Waar staat je gemeente’. Onlangs werden de resultaten van deze laatste meting bekend. Met als hoofdlijn: inwoners zijn erg tevreden over de dienstverlening door de medewerkers aan de loketten, maar minder positief over het bestuur. De raadsfracties spraken daarover door in de raadscommissie, want van kritiek moet je willen leren.

De waardering voor de genoemde dienstverlening is er ook breed bij de raadsfracties, en burgemeester Hoogendoorn verzocht dan ook gemeentesecretaris Bert Brand dat aan de medewerkers door te geven. Overigens kan het Klant Contact Centrum (zie onze aparte bijdrage daarover) hier nog een versterking aan toevoegen. De oorzaken voor kritiek op het bestuurlijk functioneren liggen voor de hand, en dat bleek ook uit de vele opmerkingen van burgers op de formulieren.  Veel wisseling van wethouders waardoor vertraging in plannen en uitvoering ontstond. Het feit dat de meerderheid van de raadsleden sinds 2010 nieuw is speelt denken wij ook wel een rol. Maar het ligt ook in gevoelige dossiers als bijvoorbeeld de kerntakendiscussie en de bezuinigingen, en het feit dat daarover niet voldoende met de inwoners werd gecommuniceerd, zo viel te concluderen. 

Het is dus goed dat inwoners zowel het college als de raad dwingen in de spiegel te kijken. Er is extreem veel gebeurd in de laatste twee, drie jaar. De kritiek is dus ook voor alle fracties  herkenbaar, en helpt ook om waar mogelijk krachtig aan verbetering te werken. En dat gebeurt ook. Een investering in de ambtelijke organisatie, mede gericht op een andere ambtelijke cultuur. Daarnaast speelt het eind vorig jaar ingezette project Oldebroek voor mekaar een belangrijke rol. Hoewel een begin, zijn hier toch al stappen gezet en komen de eerste leerervaringen los. Die zullen ongetwijfeld tot verheldering en verbetering leiden waar dat nodig is. De bereikbaarheid en toegankelijkheid van het college wordt bevorderd door het open spreekuur van alle leden ervan. Nu komt het erop aan te blijven schaven en investeren in een goede dienstverlening, maar ook in een goed samenspel tussen college en raad, en transparant bestuur, in een open dialoog met de samenleving. Vertrouwen is een kwetsbaar begrip, oftewel “eerst dienen, dan verdienen”.

Hans het Lam en Ton van Leijen

  

« Terug

Reacties op 'Kritiek inwoners heeft zin'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.