Deelname IKPAS maakt bewust

vruchtensapzaterdag 20 februari 2016 16:59

Vanaf 10 februari ben ik deelnemer van IKPAS. Dat houdt in 40 dagen geen alcohol voor mij. Niet dat ik het gevoel heb met mijn wekelijkse 2 pilsjes na het tennissen en twee glaasjes wijn in het weekend als een alcoholist door het leven ga.

De zes fractieleden van de ChristenUnie hebben spontaan zich als deelnemer aangemeld. Persoonlijk had ik wat moeite om er zo mee te koop te lopen. Vasten doe je niet in het openbaar zoals Jezus in Mattheus 6:18 ons ook voorhoudt en wat mij betreft hadden de organisatoren van IKPAShet bij voorkeur losgekoppeld van de 40 dagen vastentijd. Daarbij komt dat voor mij persoonlijk minder eten een grotere opgaaf zal zijn en dus beter past bij vasten. Voor weer een ander zal wellicht het roken een grotere uitdaging zijn.

Belangrijk in mijn ogen dat je bewust bent van alcoholgebruik. Alcoholgebruik is heel normaal in ons leven. Maar de grens tussen normaal gebruik en bovenmatig gebruik is niet voor iedereen altijd makkelijk te trekken en werkt verslaving snel in de hand. Bovendien is alcoholgebruik ook een sociaal gebeuren hoewel er natuurlijk ook de eenzame drinkers zijn. De “oogst” in de afgelopen anderhalve week is dat huisgenoten ook geen alcohol meer nuttigen. Mijn vrouw laat uit solidariteit het wijntje ook staan en ook mijn 21-jarigezoon heeft zijn biertje ingewisseld voor een glaasje sap. De meerwaarde is met name dat ik meer dan voorheen met anderen in mijn omgeving over alcoholgebruik spreek.

Wat mij extra is opgevallen dat zijn de aanbiedingen van 6 flessen wijn bij de BONI voor iets meer dan 12 euro en ook een kratje Hertog Jan voor ver onder de 10 euro. Zien doet kopen blijkt in de praktijk zeker van toepassing te zijn.

Ook een onthulling van een reclamebord “Poar neem’n , de derde helft winnen wij altijd” bij WHC komt bij mij wat anders binnen dan anders. En ook als ik eredivisievoetbal kijk valt mijn oog steeds weer de grote Heinekenreclame op de bewegende reclameborden langs het veld voorbijflitsen terwijl ik altijd in de veronderstelling was dat de KNVB het niet toestaat dat er alcoholreclame langs het voetbalveld gemaakt mag worden. En bij talkshows zoals de wereld draait door RTL late night zie je de nodige glazen wijn en bier op de gesprekstafel staan.  

Ik word me er steeds bewuster van dat je van alle kanten aangemoedigd wordt alcohol te gebruiken want dan hoor je er kennelijk pas bij. Het is niet altijd eenvoudig en zeker niet voor jongeren om altijd nee te zeggen tegen het zoveelste aangeboden biertje.

En dan ben ik pas op een kwart van de vastentijd……..Ik verwacht de komende periode nog vele zinvolle gesprekken over alcoholgebruik. Want bewustwording begint bij jezelf en kun je pas daarna delen met anderen.

 

Henk van Bergeijk

« Terug

Reacties op 'Deelname IKPAS maakt bewust'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.