Werkbezoek aan Zeuven Heuvels en Wezeper Veste

WhatsApp Image 2021-07-03 at 11.53.42.jpegwoensdag 07 juli 2021 10:11

De coronamaatregelen zijn versoepeld en voor de fractie van de ChristenUnie weer alle reden om werkbezoeken af te leggen. Afgelopen zaterdag waren we te gast bij de Zeuven Heuvels en de Wezeper Veste.

Lammert Jongetjes praatte ons bij over de gevolgen van de Coronacrisis voor zijn gasterij en dagbestedingsactiviteiten. Met name voor de gasterij betekende het flink schakelen van restaurant naar afhaalservice. De Tozo-subsidies van de overheid waren een welkome financiële aanvulling om het geheel draaiende te houden. Hoewel er nog wel beperkende   maatregelen zijn (1,5 meter afstand) is het herstel min of meer voorspoedig gegaan. Het voortbestaan van de dagbesteding bij de Zeuven Heuvels is ook een zorgenpunt voor Lammert. Hij hoopt dat hij alsnog bij de aanbesteding van de gemeente een kans maakt en dat de gemeente oog heeft voor zijn specifieke situatie. Probleem is dat de deelnemers aan de dagbesteding bij de Zeuven Heuvels meer begeleiding nodig hebben en dus de kosten duurder uitvallen dan bij een normale dagbesteding.

20210703_091116Het nieuwbouwproject de Zeuven Heuvels kende vele hindernissen. Lammert maar ook de bewoners Henriette Hardlooper en Henk van der Horst kunnen er een boek over volschrijven wat er allemaal mis is gegaan. Slechte communicatie en summier overleg en niet nakomen van afspraken door projectontwikkelaar hebben geleid tot veel ergernis bij de bewoners. Om het geheel af te kunnen ronden met riolering en straten heeft de gemeente financieel bijgedragen want anders had afronding nog wel geruime tijd geduurd.

WhatsApp Image 2021-07-03 at 11.53.37We vervolgen ons bezoek aan de Wezeper Veste in de prachtige binnentuin. Namens het bestuur hebben Jan Joosten en Henk Meijer (Jan Bredewout was helaas verhinderd en liet zich vervangen door zijn vrouw Tiny) ons bijgepraat over hoe de plannen van de afgelopen jaren tot het uiteindelijke resultaat hebben geleid. De grondprijs waarvoor één en ander van de gemeente gekocht is leverde een tumultueuze raadsvergadering op maar dankzij een amendement van de ChristenUnie kon de aankoop van de grond en dus ook het project van 10 woningen aan de Stationsweg doorgaan. Zorg voor elkaar is een belangrijk aspect voor de bewoners en die regel moeten alle (toekomstige) bewoners onderschrijven. Ook het “voedselbos” en de wilde bloemenweide en de tuinen rondom de Wezeper Veste lagen er goed onderhouden bij dankzij een gezamenlijke inzet met schoffel en tuinhark.

De fractie heeft bij beide ontmoetingen met inwoners weer veel gezien en gehoord en uiteraard hebben bewoners ons ook de nodige leerpunten meegegeven. We kunnen zeker ons voordeel daar mee doen bij bespreking en besluitvorming van komende, soortgelijke projecten in onze gemeente.  Voor de fractie levert werkbezoeken iedere keer weer waardevolle contacten op met inwoners van onze gemeente.

WhatsApp Image 2021-07-03 at 11.53.44 (1)

WhatsApp Image 2021-07-03 at 11.53.44

WhatsApp Image 2021-07-03 at 11.53.45