Geslaagd werkbezoek ChristenUnie aan brandweer Oldebroek

WhatsApp Image 2018-12-04 at 07.45.08(1).jpegdinsdag 04 december 2018 08:57

Op maandagavond 3 december was de fractie van de ChristenUnie te gast op de oefenavond van de brandweer in Oldebroek. Het corps dat dit jaar 150 jaar bestaat, staat onder leiding van commandant René van der Heide en kent 21 leden. Het verzorgingsgebied is vrij groot en strekt uit van Noordeinde, Oosterwolde en ’t Loo. Het gemiddelde aantal uitrukken bedraagt ongeveer 80 en is licht stijgend de laatste jaren. Naast brandbestrijding rukt het corps ook uit bij onder andere gecompliceerde auto-ongelukken, stormschade en reanimatie. Opvallend is dat bij reanimatie via hartveilig ook een melding uitgaat naar burgers die in een straal van 500 meter zich bevinden maar dat er maar weinig respons geven na een melding en dat de brandweer vaak als eerste aanwezig is.

Het corps is tevreden over de locatie van de kazerne aan de Spronksweg. Doorgaans is men binnen 4 minuten onderweg met de brandweerauto met 6 bemanningsleden en is men binnen 8 minuten op de plaats van bestemming waarmee men binnen de norm blijft. Bij verplaatsing van de kazerne zullen ongetwijfeld de aanrijtijden oplopen. De commandant is tevreden over de opschaling die heeft plaatsgevonden binnen de veiligheidsregio Noord Oost Gelderland. Er is een goede samenwerking met de omliggende corpsen en over een weer wordt materiaal van elkaar ingezet omdat je niet alles zelf op de kazerne kan hebben. Uniek is dat het corps Oldebroek ook ingezet wordt op de noord Veluwe om de luchtkwaliteit te meten ten tijde van een brand. Om ervaring op te doen worden er regelmatig oefeningen gehouden met andere corpsen en ook neemt men deel met succes deel aan landelijke wedstrijden, getuige de rijk gevulde prijzenkast in de kantine.

Na afloop van het overleg mochten de fractieleden zelf aan de slag om de luchtkwaliteit te meten op aanwezigheid van gevaarlijke stoffen, hebben we de brandweerauto van binnen en buiten bekeken en werden we uitgedaagd om een auto te openen met de krik en knipschaar. We mogen als fractie terugzien op een geslaagd werkbezoek bij een enthousiast brandweercorps.

Reacties op 'Geslaagd werkbezoek ChristenUnie aan brandweer Oldebroek'