Wat betekent de PAS uitspraak voor Oldebroek?

Foto artikel pas.jpgzaterdag 14 september 2019 14:48

Het zal u niet ontgaan zijn, gezien alle publiciteit die hier al over is geweest, dat door een uitspraak van de Raad van State het ‘Programma Aanpak Stikstof’ (PAS) niet meer gebruikt mag worden bij vergunningverlening. Dit heeft gevolgen voor nog te verlenen vergunningen, maar ook voor de vrijstelling van de vergunningplicht die in dit programma waren geregeld. Die mogen niet meer gegeven worden. Ook heeft deze uitspraak gevolgen voor activiteiten en vergunningen die reeds onder het PAS-beleid zijn verstrekt maar nog niet definitief waren geworden.

Ondertussen wordt er landelijk koortsachting gewerkt om in beeld te brengen welke en hoeveel projecten, de gevolgen van deze uitspraak zullen merken. Er wordt geprobeerd een oplossing te vinden hoe het nu verder moet. Vrijdag 13 september schrijft minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) in een brief aan de Tweede kamer dat er een nieuwe rekentool komt waarmee de stikstofdepositie op natuurgebieden kan worden berekend. De verwachting is dat een deel van de 18.000 projecten die nu hinder van de uitspraak ondervinden weer opgestart kan worden. Zie hiervoor ook:

Deze uitspraak van de Raad van State over het toepassen van de PAS  kan ook gevolgen hebben voor de (bouw)projecten in onze gemeente. Nu er landelijk langzaam in beeld komt wat de gevolgen zijn van deze uitspraak, wil de fractie van de ChristenUnie ook graag in beeld hebben wat de gevolgen specifiek zijn voor projecten in de gemeente Oldebroek. Daarom heeft zij een aantal schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgermeester en wethouders hierover.

U kunt de gestelde vragen aan het college van B&W lezen door onderstaand het bestand te downloaden.

Fractie ChristenUnie Oldeboek

TitelBestandsgrootteMIME-type
Schriftelijke vragen fractie ChristenUnie over uitspraak PAS.pdf231,0 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Wat betekent de PAS uitspraak voor Oldebroek?'