ChristenUnie stelt Albert Kok voor als wethouder

maandag 04 juli 2011 23:55

De fractie van de ChristenUnie in Oldebroek stelt Albert Kok uit Lelystad voor als kandidaat-wethouder. Als de raad hiermee op 6 juli instemt zal de heer Kok de opengevallen plek innemen die ontstond door het vertrek van Gerrit Jan Veldhoen als wethouder naar Kampen. De fractie heeft een afgewogen procedure gevolgd waarin naast interne – ook externe kandidaten konden meedingen. Op uitdrukkelijk verzoek van de overige collegeleden heeft in het profiel van de nieuwe wethouder kennis van en ervaring met financieel beleid centraal gestaan.

Albert Kok heeft grote ervaring als wethouder opgedaan in de gemeente Lelystad. Naast financiën had hij daar in zijn portefeuille doelgroepen (jeugd, ouderen, mensen met een beperking), integratie en emancipatie, en subsidies. Hij was daar tweede loco-burgemeester. Hij heeft naam gemaakt met een solide financieel beleid. Lelystad heeft een hoog percentage allochtonen, hij heeft zich bijzonder ingespannen voor de goede verhoudingen tussen de bevolkingsgroepen. Eerder vervulde hij o.a. functies bij enkele grote banken. Hij was lid van de VNG-commissie financiën.

Waarom voorkeur voor een externe kandidaat? Fractievoorzitter Ton van Leijen: “Onze fractie is vol talent. Maar het ging hier om een specifieke portefeuille waaraan de overige collegeleden dringend behoefte hadden. Dus heeft onze selectiecommissie in de profielschets dat aspect bovenaan gezet. Daarnaast is er gelet op eigenschappen die in het college goed van pas komen, en die ook nodig zijn omdat we aan het begin staan van een ingrijpende bezuinigingsronde, en onze fractie wil nadrukkelijk daarvoor ook verantwoordelijkheid nemen”. Hij voegt daaraan toe: “we ontkennen niet dat enkele van onze interne kandidaten wel teleurstelling voelen dat deze uitdaging hen voorbij is gegaan. Daar is gelukkig in alle openheid over gesproken, het laat ook onverlet de capaciteiten en verdiensten van onze fractieleden. Maar we wilden dus bij het profiel en in de huidige stand van zaken de optimale kandidaat vinden. We zijn blij dat we daarin zijn geslaagd”.

Reacties op 'ChristenUnie stelt Albert Kok voor als wethouder'