(On)zichtbare burgers

maandag 16 januari 2012 13:35

Het wordt spannend. Raad en college geven veel aandacht aan burgerparticipatie. Maar hoe zien de burgers dat zelf? Willen ze dat, pakken ze dat op? Vaak hebben burgers er inderdaad wel oog voor, maar zijn ze in een concrete situatie teleurgesteld als ‘iets niet kan, terwijl de burgers het toch willen’. Dat zijn momenten van de proef op de som. Soms vormen formele regels een belemmering, soms betekent een burgerwens weer  meer werk en kosten voor de overheid, terwijl we ‘minder overheid’ willen, en moeten bezuinigen. Toch zijn die momenten leerzaam en spannend. Voor burgers en overheid. Een uitdaging om samen aan te gaan!

Maar burgerparticipatie heeft veel meer vormen dan alleen in de relatie met de overheid. Dat merk je ook bij allerlei nieuwjaarstoespraken van voetbalclubs, ondernemers, gemeente. Het is opvallend hoeveel blijken van waardering er worden gegeven voor mensen die zich op een bijzondere manier hebben ingezet voor de samenleving. Vaak zijn het van die ‘onzichtbare’ mensen. Trouw doen ze tientallen jaren hun werk, zonder zelf daarvoor aandacht te vragen, gratis, belangeloos, zonder of met nauwelijks een vergoeding. Gewoon met een warm kloppend hart voor de club, de buurt, de kerk, de samenleving. Goed dat er daarvoor erepenningen, erelidmaatschappen, oorkondes enz. bestaan. Deze vrijwilligers zijn goud waard: ze vormen cement in de samenleving. Ze openen soms ook het oog voor anderen die misschien niet genoemd worden, maar evengoed in stilte trouw bijdragen.

Wat zij doen kun je met beleid, als overheid nauwelijks bereiken. Maar zijn het niet de mooiste vormen van burgerparticipatie? Bouwen aan de maatschappij door jezelf in te brengen, er tijd voor vrij te maken. Door bij tegenwind niet af te haken maar door te bijten, ook als het soms ‘ondankbaar’ werk is. Mantelzorgers, coaches, helpers bij tafeltje-dek-je, clubbestuursleden, mensen in bibliotheek en wereldwinkel, jeugdhulpen, enz.

Kortom: het is goed om af en toe het onzichtbare zichtbaar te maken.

Wij wensen alle zichtbare en onzichtbare werkers een gezegend en gemotiveerd 2012!

Info: www.oldebroek.christenunie.nl  Reacties: mijn-idee@oldebroek.christenunie.nl

Op de foto vlnr: Inge de Vries-de Jong, Willem Bart Junte, Henk van Bergeijk, Liesbeth Vos-van de Weg, Gijs van den Brink, EngbertJan Ruitenberg, Hans het Lam, Ton van Leijen en Wim Boer

Reacties op '(On)zichtbare burgers'