Bedrijvenkring: ondernemers hebben goede moed

donderdag 12 januari 2012 14:00

Dit viel te beluisteren in contacten die we hadden met diverse ondernemers op de nieuwjaarsreceptie van de kring. In zijn speech gaf voorzitter Frans Koopman aan dat de bedrijven gemiddeld genomen er beter voor staan dan de markt in Nederland. ‘Het KVO (Keurmerk Veilig Ondernemen) loopt als een speer, de contacten met de overheden rond H2O zijn uitstekend te noemen”, aldus de voorzitter. De kring is zeer actief: naast een thema-avond over de relatie onderwijsarbeidsmarkt zijn er jubileumbijeenkomsten gepland. Dit jaar bestaat de kring 25 jaar.

Tegelijkertijd gaf hij, en met hem ook verschillende ondernemers aan dat het economisch klimaat wel zorgen geeft. Er is veel onzekerheid. Toch ziet men ook lichtpuntjes. En verschillende ondernemers durven te relativeren. Iemand vertelde dat het in de crisis van de jaren tachtig er veel somberder voorstond dan nu. De kersverse notaris mr Carola van der Laan – Blokzijl ging in een bijdrage met de nodige metaforen in op haar visie en ervaringen. Ook in haar beroep is het steeds meer een uitdaging om het ‘product’ notariaat op maat te maken. Ze schetste het verschil tussen een ‘aktenfabriek’ en een meedenkende ondernemersrol, en liet er geen misverstand over bestaan waar haar keuze lag. Notarissen kunnen meer betekenen als ze meedenken met de bedrijven in juridische afwegingen.

In de wandelganggesprekken die Wim Boer, Engbert Jan Ruitenberg, Gijs van den Brink en ondergetekende hadden met diverse ondernemers en hun relaties viel er veel te beluisteren. Mooi hoe de omstandigheden mensen vaak ertoe brengen anders tegen ondernemen en investeren te gaan kijken, creatiever leren omgaan met concurrentieverhoudingen, enz. En voor je het weet zit je samen met een ondernemer na te denken over wat verstandig is, en hoe je de balans kunt bewaken tussen ondernemen en investeren met lef, en risicovol geavonturier. We hebben de indruk dat de ondernemers in onze gemeente die grens heel goed weten te bewaken. Het ‘blijf-zitten-en-verroer-je-niet”-model kwamen we niet tegen. Ook aardig te vernemen hoe ondernemers met een bedrijf in Zwolle hier komen luisteren vanwege de kleinere schaal en de directere contacten. Als fractie is onze constatering: waardevol deze ontmoetingen.

Ton van Leijen

Reacties op 'Bedrijvenkring: ondernemers hebben goede moed'