ChristenUnie pleit voor Cruyff Court

dinsdag 10 januari 2012 16:00

Tijdens de commissievergadering Samenleving heeft de fractie van de ChristenUnie gepleit voor de aanleg van een Cruyff Court. De gemeenteraad is gevraagd om suggesties kenbaar te maken voor de definitieve derde beleidsnota gezondheidsbeleid. Een van de thema’s in de nota is: gezondheid dichtbij met als belangrijk onderdeel zorg en sport dichtbij in de buurt.

Laagdrempelige voorziening

Fractiewoordvoerder Gijs van den Brink betoogde dat een Cruyff Court herkenbaar en toegankelijk is. Het past ook prima bij het doel dat ieder veilig moet kunnen sporten en bewegen in de buurt. Daarnaast is het een laagdrempelige voorziening, die inzet op spelen, bewegen en sporten. Tel daarbij op dat de jeugd wordt genoemd als een belangrijke doelgroep voor lokaal gezondheidsbeleid en het doel is compleet.

Een Cruyff Court

Een Cruyff Court is een trapveldje van 42 bij 28 meter. Om het veld staat altijd een blauw hek en oranje goals. Op het veld is een grote gele middenstip te vinden. Het is een openbaar terrein, voor iedereen toegankelijk. Het veld wordt bij voorkeur gerealiseerd op een plek waar meerdere sporten mogelijk zijn, zoals bijvoorbeeld een basketbal- of een atletiekvoorziening. Een Cruyff Court is een plek waar veel verschillende partijen elkaar ontmoeten en samenwerken.

Voorwaarden voor aanleg

Voordat een Court wordt aangelegd moet duidelijk zijn dat het een meerwaarde heeft in de buurt. Er moet draagvlak zijn in de wijk en het moet een centrale plek in de wijk zijn of kunnen worden. Het veldje moet bijdragen aan de beperkte sportmogelijkheden voor de jeugd. Op dat veld is sport niet alleen het doel, maar het is ook een middel om thema’s zoals sociale verantwoordelijkheid, integratie, samenspelen en normen en waarden aan te kaarten. Om deze thema’s optimaal te benutten is een minimaal aantal uren sociaal beheer (activiteiten of toezicht) per week zeer gewenst. De fractie van de ChristenUnie denkt dat deze toezichthoudende taak goed uitgevoerd kan worden door een aantal ouderen in de directe omgeving van het Court. Hierdoor kan er ook een relatie ontstaan tussen verschillende generaties.

Gezond in beweging

Kinderen willen buiten kunnen sporten en spelen en gelukkig zien steeds meer mensen in dat die speelruimte noodzakelijk is. Een Cruyff Court probeert aan die behoefte te voldoen. In samenwerking met een gemeente kan een goede en veilige sport- en speelplek in de wijk gecreëerd worden. Om de thema’s goed vorm te kunnen geven worden de 14 regels van Johan Cruijff op ieder veld opgehangen. Twee van die regels zijn bijvoorbeeld: Wees zuinig op wat je krijgt en waar je gebruik van mag maken en heb respect voor de ander.

Eerste op de Veluwe

Een aan te leggen Cruyff Court in de gemeente Oldebroek zou de eerste zijn op de Veluwe. Het zou voor de inwoners van de wijk waar het veld komt een mooie opsteker zijn. Een mooie plek om ook andere regels van Nederlands meest bekende voetballer in praktijk te brengen: alleen kun je niets, je moet het samen doen en in een team moet je elkaar altijd helpen. En tenslotte de sociale betrokkenheid. Die is belangrijk in de sport, maar helemaal daarbuiten. Gijs van den Brink hoopt dat Cruijff zelf het Court in onze gemeente komt openen.

Gijs van den Brink

Reacties op 'ChristenUnie pleit voor Cruyff Court'