Locatie Spakman/Souman een positieve ontwikkeling

dinsdag 31 januari 2012 11:48

Er is al veel gezegd en geschreven over de ontwikkeling van de locatie Spakman/Souman. Meer dan 15 jaar wordt er inmiddels over gesproken. Er ligt nu een kansrijk plan. De fractie van de ChristenUnie heeft met nadruk gekozen voor de insteek van het maatschappelijk belang.

Al in het verkiezingsprogramma onderkende de ChristenUnie het belang van het realiseren van starterswoningen. Bij de ontwikkeling van de locatie Spakman/Souman worden onder andere een heel aantal goedkope woningen en/of appartementen gerealiseerd. Uit een eerder gehouden woonwensenonderzoek, een vorm van burgerparticipatie, blijkt dat er forse belangstelling bestaat voor woningen op deze locatie. Daarmee wordt een kwaliteitsimpuls gegeven aan het woonklimaat in de gemeente Oldebroek. Het met de bedrijven gerelateerde verkeersaanbod  in de kern wordt verminderd. Tegelijkertijd worden aan een tweetal ondernemingen prachtige ontplooiingsmogelijkheden geboden op het industrieterrein. Ondernemerszin wordt hiermee gestimuleerd. Dat is goed voor de werkgelegenheid in de Gemeente Oldebroek.

Natuurlijk gaat de ontwikkeling Spakman/Souman gepaard met een risico. Dat heeft de fractie zeker niet onbesproken gelaten. De gemeente koopt de bestaande locatie van de ondernemers Spakman/Souman en draagt deze pas over aan de projectontwikkelaar als het bestemmingsplan is gewijzigd. Daar staat tegenover dat ook grond aan de beide ondernemers is verkocht op het bedrijventerrein. Er zijn afspraken met de projectontwikkelaar, met andere woorden de verkoopprijs en de betalingstermijn staan al vast. De projectontwikkelaar heeft ter nakoming van zijn verplichtingen garanties in de vorm van hypotheken en borgstellingen verstrekt. Ten slotte is op basis van de te verwachten aantallen te bouwen woningen de grondopbrengst ruim voldoende om de nu gedane investering te dekken.

Alles afwegende, is de fractie van de ChristenUnie van mening dat het college een evenwichtig, weloverwogen voorstel met betrekking tot de locatieontwikkeling Spakman/Souman heeft gedaan. De fractie van de ChristenUnie is er trots op dat in de Gemeente Oldebroek ondernemers zijn gevestigd die blijk geven van ondernemerszin. Ondernemers die niet piano aan doen, maar doorpakken. Het is positief voor de Gemeente Oldebroek, het is positief voor de kern Wezep, het is positief voor de Bedrijventerreinen, en het is positief voor de Burger.

Het is natuurlijk jammer dat niet raadsbreed voor de voorstellen van het college van Burgemeester en Wethouders werd gestemd. Partijen maken nu eenmaal hun eigen afwegingen, wegen belangen anders. Dat maakt dat er wat te kiezen valt in Oldebroek.

Wim Boer

Reacties op 'Locatie Spakman/Souman een positieve ontwikkeling'