Op de leasefiets van de zaak veilig over straat
Naast de leaseauto van de zaak komt er in januari 2020 ook de leasefiets van de zaak. Het principe is hetzelfde. De werknemer betaalt een klein percentage van de aankoopprijs van de fiets bij zijn inkomen op en dat is de zogenaamde bijtelling. Voor een bedrag van enkele tientjes per jaar rijd je al met een fiets van de zaak. De woon-werkvergoeding vervalt wel weer maar goed het blijft voor menig werknemer best interessant om zo elke dag de files en het zoeken van een parkeerplaats te vermijden. De overheid wil juist stimuleren dat werknemers die 25 tot 30 kilometer van het werk wonen uit de auto op de fiets te krijgen. Zeker als dat snelle fietsen zijn die 30 tot 40 kilometer per uur rijden is dat in mijn ogen aantrekkelijk. Elke dag rijd ik op mijn fiets van Wezep naar Zwolle en als ik zie hoeveel weggebruikers uit onze gemeente op weg naar Zwolle in de auto kruipen dan is er grote winst te behalen. Soms moet ik met de auto en ik kan u verzekeren dat ik dan niet sneller op mijn werk ben dan per fiets.
Aan het wegennetwerk moet overigens ook wel iets gedaan worden want onze fietspaden en straten zijn niet berekend op al die snelle fietsen. Een jaar of 20 geleden hoorde je een brommer al van verre aankomen en was er tijd genoeg om aan de kant van het fietspad te rijden om de brommer voorbij te laten gaan. Tegenwoordig rijden alle elektrische fietsen sneller dan ik en vaak wordt er niet eens gebeld en wurmt men zich langs je heen op het smalle fietspad. Fietspaden moeten in mijn ogen verbreed worden om al die verschillende fietsdeelnemers met verschillende snelheden veilig van A naar B te brengen. Ook moeten bij herinrichting van straten veel meer rekening worden gehouden met fietsers. Geef de fietsers de hoogste prioriteit. Neem nu die nieuwe rotonde van de Zuiderzeestraatweg bij Hattem (Hilsdijk). Daar kom je als fietser op de voorrangsweg aanrijden om vervolgens voorrang te moeten verlenen aan al het verkeer op de rotonde en dus ook het verkeer dat de rotonde nadert (vanaf de Hilsdijk maar ook vanaf de Zuiderzeestraatweg) Je moet daar ogen van voren ook ogen van achteren hebben om veilig je weg op de Zuiderzeestraatweg te kunnen vervolgen. Het is al typerend genoeg dat met grote gele borden (waar je bijna tegen aanrijdt als fietser) gewaarschuwd moet worden dat auto’s voorrang hebben. Dat blijkt dus op die plek totaal niet logisch te zijn. Neem dan Zwolle als je over de oude IJsselbrug Zwolle inrijdt over de Ruiterlaan. Je waant je op een immens breed fietspad vanwege de rode kleur en auto’s voelen zich te gast op deze weg en dat gevoel houdt je als je verder naar het centrum rijdt. De fiets is koning in het verkeer en zo hoort het ook. En dat is ook in de gemeente Oldebroek simpel te realiseren. Houd bij alle verkeersplannen en maatregelen voortaan rekening met de fietsers en pas daarna met de andere weggebruikers. Zo dit moest ik even kwijt.
Henk van Bergeijk
Archief > 2019 > december
- 27-12-2019 27-12-2019 09:49 - Een flinke stap naar minder afval
- 24-12-2019 24-12-2019 17:00 - Werk aan de winkel op het Meidoornplein
- 23-12-2019 23-12-2019 19:05 - Precariobelasting en Vitens
- 21-12-2019 21-12-2019 15:26 - Kerstgroet
- 14-12-2019 14-12-2019 19:30 - Op de leasefiets van de zaak veilig over straat
- 13-12-2019 13-12-2019 08:32 - Het VAB-beleid in de praktijk
- 09-12-2019 09-12-2019 19:30 - Fractievergadering
- 07-12-2019 07-12-2019 21:17 - Geen grote vertraging in projecten door PAS en PFAS in Oldebroek
- 06-12-2019 06-12-2019 11:53 - Nieuwe norm (column)
Reacties op 'Op de leasefiets van de zaak veilig over straat'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.