Trots op Oldebroek (column)

maandag 05 april 2021 15:49

De verkiezingen voor de Tweede Kamer kent winnaars en verliezers. De ChristenUnie is dankbaar en blij met de trouwe achterban waardoor we op 5 zetels zijn blijven staan. We zullen landelijk nooit een grote partij worden maar hopen wel het zoutend zout te zijn. We zijn ontzettend blij met onze kiezers in Oldebroek en spreken dank uit voor het vertrouwen. Als één van de weinige gemeenten in Nederland kleurt Oldebroek “ChristenUnie blauw” als grootste partij en dat vervult ons met trots.

Het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie heeft de prachtige titel ‘Kiezen voor wat echt telt’. Bij het uitbreken van de coronacrisis was er even een besef in de samenleving dat alles misschien wel anders moest; meer aandacht voor elkaar, de schepping, de echte waarden in het leven. We zien dat besef weer enigszins wegebben maar dat is en blijft voor ons het uitgangspunt van ons politiek handelen: kiezen voor wat echt telt.

We zijn een partij die verantwoordelijkheid durft te nemen en dat ook doet. Zo hebben we in de laatste raadsvergadering een motie ingediend om mensen met verschillende seksuele geaardheden voldoende veiligheid en weerbaarheid te bieden en de sociale acceptatie te verbeteren. Een ander punt waar we onze verantwoordelijkheid in hebben genomen is de bouw van windmolens in Hattemerbroek. Nu ze er echt staan blijkt de impact. We zullen eraan moeten wennen. Dit soort stappen zijn wel nodig als we invulling willen geven aan de energietransitie die nodig is om de aarde leefbaar door te geven aan onze kinderen en generaties daarna.

Met de opbrengst van deze molens komen we een heel eind in de richting van onze klimaatambities voor 2030. De rest zullen we moeten invullen met zon, waar zon-op-dak onze voorkeur heeft. Bijna 30% van de geschikte daken is al benut en daarmee behoort Oldebroek tot de top drie van Gelderland. Mooi dat onze bedrijven en ondernemers ook hun verantwoordelijkheid nemen. We zijn trots op Oldebroek!

Fractie ChristenUnie Oldebroek

v.l.n.r. Henk van Bergeijk, Engbert Jan Ruitenberg, Henri Wijnne, Eljakim Doorneweerd, Berend-Jan Spijkerboer, Popke Graansma en Arno Hardonk

Reacties op 'Trots op Oldebroek (column)'