Vitaal Platteland, nieuw afwegingskader voor initiatieven in het buitengebied

Zonsopgang weiland met mist.jpgvrijdag 11 november 2022 09:54

De gemeenteraad stelde in de gemeenteraadsvergadering van 10 november het programma Vitaal Platteland vast. Het programma Vitaal Platteland is nieuw beleid voor ons buitengebied. Dat nieuwe beleid is hard nodig omdat er veel uitdagingen op ons afkomen in ons buitengebied. Het buitengebied staat onder druk. Er is een stikstofcrisis, er is een woningcrisis, we willen de natuur behouden, we willen een plek voor onze industrie er zijn duurzame maatregelen nodig. Allemaal opgaven die spelen in ons buitengebied en de ruimte is beperkt.

We leven in een gemeente met een prachtig buitengebied en veel mooie natuur. En dat willen we behouden. Zorg voor de schepping is voor de ChristenUnie een belangrijk uitgangspunt. Deze schepping staat echter onder druk en raakt uitgeput door onze manier van leven en de biodiversiteit neemt af. We misbruiken de aarde in plaats van haar tot bloei brengen en verzorgen.

Het programma wat we vandaag vaststellen geeft een duidelijk doel aan voor ons buitengebied en een duidelijke visie op het buitengebied, daar zijn wij blij mee omdat het recht doet aan de schepping. Het behoud van het landschap, het versterken van de natuurfunctie en de biodiversiteit staat voorop en dat ondersteunen wij. Het is mooi dat er 3 deelgebieden zijn aangewezen met elk een eigen ontwikkelingsrichting en eigen duidelijke koers! Dit doet recht aan de verschillen die er zijn in het buitengebied en wij kunnen ons goed vinden in deze koers per deelgebied.

Dat behouden van het buitengebied kan wat ons betreft niet zonder de boeren. Wij vinden het jammer dat er steeds meer een tegenstelling lijkt te zijn tussen boeren en de natuur. In onze gemeente zien we dat het ook anders kan. Stichting De Vier Merken is een mooi voorbeeld waar natuurbeheer en een boerenbedrijf samen gaan. En wat ons betreft zou de gemeente ook andere boeren moeten stimuleren op deze manier aan natuurbeheer te doen. Als alle boeren verdwijnen uit het buitengebied blijft er land over waar je niet veel mee kunt.

Wat de ChristenUnie zijn de boeren nodig om het landschap te behouden en wat ons betreft gaat dat dus samen op. Het uitgangspunt moet niet zijn dat boeren per se moeten stoppen, maar hoe ze toekomstgericht en natuurinclusief kunnen boeren.

Er komt ook een nieuw afwegingskader voor nieuwe initiatieven. Wij juichen dit toe omdat dit afwegingskader, omdat dit meer ruimte biedt voor ontwikkeling in het gemengde overgangsgebied. Bij de afweging van een nieuw initiatief wordt dus naast het bestaand VAB beleid (vrijkomende agrarische bebouwing) ook gekeken of de ontwikkeling kwaliteit toevoegt aan het landschap en het gebied.