ChristenUnie bezoekt ondernemers in Hart van Oosterwolde

samen+recht+doen.pngdinsdag 01 augustus 2023 14:50

Nova Wonen en Lifestyle

Erica Smit had altijd al een wens: een eigen zaak in wonen en lifestyle producten. In Jantina Boeve vond zij een enthousiast compagnon. Samen gingen ze een heel traject van voorbereiding in. Plannen werden uitgewerkt en vervolgens de mouwen opstropen met het motto ‘gewoon’ DOEN! Sinds zes weken draait de winkel nu al op volle toeren. De winkel heeft een eigen kleurlijn uitgebracht, maar in principe kunnen alle kleuren ter plekke deskundig worden gemengd in een eigen verfmengmachine. Daarnaast kan de klant er terecht voor behang in diverse kleuren en dessins, meubels, accessoires en zegt Jantina met een brede lach: “Volgens mij loopt heel Oosterwolde op onze slippers!”

Nova Wonen en Lifestyle wil onderscheidend zijn en blijven, met een eigen stijl. Er wordt samengewerkt met verschillende lokale ondernemers, want zo kan je elkaar versterken! Duurzaamheid staat hoog in het vaandel, veel producten worden op duurzame wijze geproduceerd. De wensen voor de toekomst zijn: bouwen aan een stevig levensvatbaar concept, kwalitatief duurzaam blijven werken en hard werken aan naamsbekendheid. Ze hopen met hun winkel Oosterwolde nóg meer op de kaart te zetten.

Een aantal dingen zou het duo voor de toekomst nog graag verbeterd zien. Ondanks de prachtige nieuwe locatie, is vindbaarheid een serieus probleem. Wegbewijzeringsborden ontbreken en de locatie is nog niet vindbaar op Google, dit zorgt met enige regelmaat voor verwarring. Daarnaast is een idee om bijvoorbeeld het Klompenpad op het Sint Nicolaasplein te laten starten, zodat meer mensen het Hart van Oosterwolde en daarmee de ondernemers weten te vinden.

En waarom Nova? Nova betekent ‘nieuw’ en staat voor nieuwe uitdaging, een nieuw pand en een nieuwe richting!

Gifts of Grace

Vervolgens brachten we een bezoek aan het gezellige winkeltje Gifts of Grace. Deze winkel is het vervolg op een goedlopende webwinkel. Willemien van den Bosch wilde na een langdurig verblijf in Namibië goede doelen blijvend ondersteunen. Ze begon thuis met het met de hand beschilderen van mokken (inmiddels al duizenden) en verkocht deze via de webwinkel voor verschillende goede doelen, zo vertelt Hanneke Boddeús. Het huis en de garage werden al gauw te klein en zo ontstond de wens, maar ook de noodzaak om een werkruimte met daarbij een winkel op te starten. Het pand in het Hart van Oosterwolde kwam op hun weg. Willemien en Hanneke runnen de winkel samen met  zeven vrijwilligers, die trouw en enthousiast hun werk doen. Klanten weten de winkel al goed te vinden voor boeken, een kopje koffie met lekkers, het maken van pasfoto’s en de kinderen zijn vooral heel blij met de snoepjes en ijsjes die verkrijgbaar zijn. Naast verkoop is de winkel ook een belangrijke sociale plek voor zowel klant als personeel. Mensen hebben vaak verhalen die gedeeld worden en er is een mooie samenwerking met Careander gestart. De volledige winst  wordt verdeeld over een aantal projecten waar ze in de winkel enthousiast over kunnen vertellen!

Ook bij Gifts of Grace staat ook vindbaarheid en daarnaast afvoer van afval nog op de to-do lijst!

We hebben in deze winkel iets gezien en gehoord van de liefde voor Christus én de liefde voor de kwetsbare naaste, heel bijzonder!

We wensen beide ondernemingen in het Hart van Oosterwolde Gods zegen en goede zaken toe.

Fractie ChristenUnie