Multifunctioneel gebruik van grassprieten in Oosterwolde?!

maandag 24 december 2007 14:01

Vorig jaar zijn voor de kern Oosterwolde twee belangrijke moties aangenomen door de gemeenteraad. De CDA-motie betrof een onderzoek naar het multifunctioneel gebruik van accommodaties in de kern Oosterwolde. De motie van de ChristenUnie had betrekking op een spoedige bestemmingsplanwijziging van sportpark “De Heugte”. Voetbalclub VSCO krijgt namelijk van de gemeente geen extra vierde voetbalveld toegewezen. VSCO heeft weliswaar voldoende spelers om voor een vierde veld in aanmerking te komen maar veel spelers komen van buiten Oosterwolde en die tellen niet mee voor de bepaling van de omvang van de sportaccommodatie De Heugte. Inmiddels heeft VSCO met eigen middelen agrarische grond aangekocht en omgetoverd tot een schitterende grasmat die tot op de dag van vandaag uitdagend ligt te wachten op de eerste voetballende “kanaries”.

Onderzoek naar multifunctioneel gebruik van accommodaties in Oosterwolde
De motie van het CDA is na een jaar uitgevoerd door het college. Er ligt immers onderzoeksrapport waarin de mogelijkheden beschreven zijn van mogelijkheden om accommodaties in de kern Oosterwolde gezamenlijk te laten gebruiken door organisaties die actief zijn in deze kern. We moeten dan bijvoorbeeld denken aan de mogelijkheden om peuterspeelzaalwerk onder te brengen in dorpshuis de Heerdt of jeugdactiviteiten onder te brengen op sportpark De Heugte. Kortom een betere benutting van bestaande accommodaties. Echt concreet zijn de genoemde voorstellen nog niet. In de loop van 2008 zal het college in samenspraak met de organisaties de voorstellen op een rijtje zetten die op redelijk korte termijn realiseerbaar moeten zijn.

Ongewenste koppeling van uitvoering van beide moties
Het college heeft de motie betreffende het onderzoek naar het multifunctioneel gebruik van accommodaties in Oosterwolde gekoppeld aan onze motie om VSCO aan het vierde veld te helpen. Dit zeer tegen de zijn van onze fractie in want in onze ogen zijn het twee gescheiden trajecten die bewandeld moeten worden. Bovendien komt er door de koppeling uiteraard niets terecht van de spoed die de gemeenteraad aan het college heeft meegegeven in de motie om tot de gevraagde bestemmingsplanwijziging over te gaan. We zijn inmiddels meer dan een jaar verder en nog ligt er geen voorstel tot wijziging van het bestemmingsplan van agrarisch in recreatief om het vierde veld ook te mogen gebruiken als voetbalveld.. Naar de mening van het college zou de uitkomsten van het onderzoek naar het multifunctioneel gebruik van accommodaties als onderbouwing moeten dienen voor deze bestemmingsplanwijziging. In onze ogen een onnodige vertragingsactie want na een jaar zijn de resultaten van het onderzoek weliswaar bekend maar bieden naar onze mening geen enkele concrete aanwijzing voor de beoogde onderbouwing. In de raadsvergadering van 20 november 2007 heeft onze fractie aan het college gevraagd concreet aan te geven welke onderdelen uit het onderzoeksrapport VSCO zicht geven op extra grassprieten. Er kwam helaas geen concreet antwoord van het college op deze vraag. Het college heeft toegezegd begin 2008 met een voorstel voor bestemmingsplanwijziging te komen naar de raad.

VSCO wacht al meer dan 18 maanden op de eerste aftrap
VSCO staat het water al tijden aan de lippen en heeft voor voetballen en trainen op zeer korte termijn een extra veld nodig. In de zomer van 2006 heeft VSCO een verzoek ingediend bij het college tot het wijzigen van het bestemmingsplan om dat vierde veld te kunnen realiseren. Als alles mee zit kan VSCO hopelijk in de loop van 2008 het extra veld in gebruik nemen. Maar in onze ogen had het college veel sneller met de onderbouwing voor de bestemmingsplanwijziging kunnen komen en is het nog maar de vraag of multifunctioneel gebruik van Sportpark De Heugte zich beperkt tot de gebouwen en niet betrekking heeft op de grassprieten…….

Henk van Bergeijk

Reacties op 'Multifunctioneel gebruik van grassprieten in Oosterwolde?!'