De spanning van een nieuw jaar (column Huis aan Huis)

dinsdag 15 januari 2008 00:01

Met nieuwjaar wensen mensen elkaar het goede toe. Dat lijkt niet zo te zijn als je kijkt naar het onrecht in Darfur, de rellen in Pakistan, de dreigende burgeroorlog in Kenia. Zelfs de jaarwisseling lijkt soms meer ellende dan feest te bieden. In Parijs werden 400 auto’s in brand gestoken, in Nederland de ruit van een te hulp schietende ambulance ingeslagen. Problemen te groot voor deze column.

In Oldebroek kennen we geen door ME afgezette woonwijken, bermbommen, agressie tegen oppositieleiders. Maar er valt wel wat te wensen. Onder ons leven er mensen op de armoedegrens. Bent u, ben jij dat, zoek dan alsjeblieft hulp; in de vorm van begeleiding, een uitkering, schuldhulpverlening, enz. Deze weken valt er in elk huis een informatiepakket op de mat met o.a. informatie hierover. Is de drempel te hoog: ook als fractie willen we proberen u of jou bij die hulp te brengen; bel met Inge de Vries (038-3759160) of Henk van Bergeijk (038-3765026 / 06-10981361).

We hebben een grote generatie jongeren. Met de meesten gaat het gelukkig goed. Maar sommigen hebben problemen, zijn ongelukkig. Er is ook – niet alleen onder jongeren – een fors alcoholprobleem. Soms veroorzaakt door gemis aan zinvol leven. Daar kunnen we wat aan doen. Ouders en opvoeders kunnen over de gewoonte van het drinken praten met hun kinderen, proberen er andere dingen tegenover te stellen. Wie hier echt wat aan wil doen: kijk op www.vroegopstap.nl. Overheid en politiek kunnen jongeren niet gelukkig maken. Maar als fractie steunen we wel heel veel zaken die daarop zijn gericht. (Iets daarover leest u op www.oldebroek.christenunie.nl).

Kortom: ook in 2008 blijft er de spanning tussen wat goed en wat fout gaat. Laten we daar als burgers en overheid aan blijven werken. En er wat voor over hebben: aandacht, geduld, ruimte, geld.

Er is een geweldige bijbelse boodschap van zingeving voor ieder mens. Vanuit dat geloof wensen we dat God ons allemaal een zinvol jaar geeft.

Ton van Leijen, Inge de Vries, Gijs van den Brink, Cees Souman, Dries van de Grift, Henk van Bergeijk en Engbert Jan Ruitenberg (niet op de foto)

Reacties op 'De spanning van een nieuw jaar (column Huis aan Huis)'