vrijdag 29 augustus 2008 11:29

Wezep – De gemeente Oldebroek krijgt minder geld voor uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. De WMO is een sociale wet, met name gericht op een volwaardig maatschappelijk kunnen functioneren van burgers die daarvoor hulp nodig hebben. De fractie van de ChristenUnie maakt zich daarover bezorgd. Daarom stelt de fractie hierover vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders.

De Stentor berichtte onlangs over een nieuwe verdeling van deze gelden, die grote gevolgen heeft voor 85 van de 443 gemeenten. Ook Oldebroek behoort tot één van deze 85 gemeenten, en zou 5,7% minder dan voorgaand jaar toebedeeld krijgen vanuit het Rijk.

De fractie vraag het college onder andere of het al eerder op de hoogte was van genoemd percentage. Ook wil de fractie weten of het college in navolging van een aantal andere gemeenten protest heeft aangetekend tegen deze nieuwe verdeling van WMO gelden. En zo niet, of het dat dan alsnog overweegt. Verder wordt gevraagd of het college kan aangeven wat deze korting voor onze gemeente concreet betekent voor de korte en langere termijn. Dit laatste uiteraard niet alleen in financiële zin maar ook in eventueel mindere dienstverlening naar de burgers toe. Tot slot vraagt de fractie of het college kans ziet om dit jaar de korting te compenseren met andere financiële middelen.

Beantwoording+vragen+ChristenUnie+inzake+Wmo110,1 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'ChristenUnie bezorgd over korting WMO-gelden (PERSBERICHT) INCLUSIEF ANTWOORD COLLEGE VAN B&W'