De raad in rondelen

zaterdag 13 december 2008 09:52

Dat is de titel van een bundel met zesentwintig gedichten over het werk van een gemeenteraad. Ze werden geschreven met als motief: laten zien wie er zoal een rol spelen om een volksvertegenwoordiging goed te laten draaien. Daarbij gaat het natuurlijk om personen: van kiezer tot pers, van burgemeester tot bode, van thuisfront tot eenmansfractie. Sommige van deze verzen lijken op een ode aan de betreffende functionaris. Maar het gaat ook over het budget, het werkbezoek, het debat enz. Met de ondertitel `karakteristieken en sfeertekeningen'.

Afbeelding
Burgemeester Zielhuis neemt het eerste exemplaar in ontvangst.

Auteur Ton van Leijen is sinds maart 2002 raadslid in de gemeente Oldebroek. Hij schrijft: "Als volksvertegenwoordiger word je geconfronteerd met het brede terrein van het openbaar bestuur, en de vele dilemma's die daar liggen. Het is niet eenvoudig te koersen tussen idealen en de haalbaarheid daarvan, tussen algemeen belang en individueel belang van burgers. En je krijgt oog voor de grote hoeveelheid spelers die daarbij betrokken zijn: hoofdrolspelers, ondersteuners, mensen in de omgeving."

Zo is hij daarover teksten gaan schrijven, waarbij hij voor deze selectie de dichtvariant van het rondeel heeft gekozen. Het eerste exemplaar ervan werd op 12 december 2008 overhandigd aan burgemeester Zielhuis van de gemeente Oldebroek. Hoewel geïnspireerd door de praktijk in deze gemeente zijn ze typerend voor de gemeenteraad in het algemeen.

Afbeelding
Het boekje is voorzien van fraaie foto's van de kusten van Ierland. Het kost € 12,50 exclusief verzendkosten, en is te bestellen via email avanleijen@zonnet.nl

Bron: www.oldebroek.net

Reacties op 'De raad in rondelen'