Lentekriebels of verkiezingskoorts? (Column)

dinsdag 31 maart 2009 16:39

Burgers willen graag dat 'de politiek' duidelijk is, ergens voor staat. Daar doen wij als fractie van de ChristenUnie ons best voor. We willen geen energie steken in het 'bevechten' van andere partijen. Natuurlijk: als het nodig is weerleggen we standpunten van andere fracties, maar we spreken ook positief over hun goede punten. Onze kracht zoeken we in eigen constructieve voorstellen. En eerlijk, helder, controleerbaar zijn.

In de vorige column op deze plaats haalde de VVD nogal uit naar onze fractie. Om een beetje oppositietaal kunnen we wel glimlachen. Maar vreemd was bijvoorbeeld wel de sneer over het feit dat we onze inwoners ruimte geven mee te denken en met suggesties te komen voor ons komende verkiezingsprogramma. Voor de LOCO-radio zei de ene VVD-er dit een goed idee te vinden, in deze krant schreef de andere dat 'de grootste partij een beetje de weg kwijt is''. Het beroemde indianenopperhoofd zou nu zeggen ''bleekgezicht spreekt met dubbele tong''. Wel een beetje link wat de VVD doet, want een halve waarheid kan maar zo een hele....juist.

Onze fractie schaamt zich er dus niet voor om burgers naar hun mening te vragen. We zijn vier jaar geleden gaan werken met een stevig verkiezingsprogram dat grondtonen heeft voor de nieuwe periode. Maar de samenleving beweegt, ontwikkelt. Dat vraagt geen starre politiek. En daarin nemen we burgers serieus. Zij leven in diezelfde maatschappij, en dragen hele zinnige dingen aan waarmee wij ons voordeel doen. En het werkt! Leuk dat we zelfs reacties krijgen van buiten onze achterban.

Die lijn pakken we serieus op. Mensen reageren met een suggestie via mijn-idee@oldebroek.christenunie.nl. Of ze geven een meer duurzaam punt mee via ikdenkmee@oldebroek.christenunie.nl. We nemen af en toe een poll op om te sonderen hoe mensen tegen bepaalde dilemma's aankijken. Kortom: als ChristenUnie houden we een vaste koers aan, in voortdurende dialoog met de samenleving. Als we daarin opvallen is dat fijn. Want wie denkt dat politiek één pot nat is gaat nat.

Henk van Bergeijk, Gijs van den Brink, Dries van de Grift, Ton van Leijen, Cees Souman, Engbert Jan Ruitenberg, Inge de Vries

Reacties op 'Lentekriebels of verkiezingskoorts? (Column)'