Oldebroek geeft voor Haïti

donderdag 21 januari 2010 11:58

Dinsdagavond hebben we als gemeenteraad van Oldebroek unaniem besloten om de getroffen gebieden in Haïti financieel te ondersteunen. De vraag kwam van mw Compagner van de CDA-fractie, en werd spontaan ondersteund door zowel het college als de raad. Het komt zelden voor dat wij als lokale overheid geldelijke steun geven bij rampen; in onze herinnering alleen bij de Tsunami enkel jaren geleden. Maar de situatie is dan ook schrijnend en buiten ons voorstellingsvermogen. Per inwoner van de gemeente Oldebroek gaat het om 0,50 eurocent, wat neerkomt op zo’ n 11.000 euro. Hiermee wil de gemeente Oldebroek met name bijdragen aan de wederopbouw van het rampgebied. Op dit moment heeft de noodhulp vanzelfsprekend nog de hoogste prioriteit. De ervaring leert echter dat er op termijn grote behoefte bestaat aan hulp bij het herstel van o.a. publieke voorzieningen.

Samen met de Stichting Samenwerkende Hulporganisaties heeft de Vereniging Nederlandse Gemeenten een programma voor gemeentelijke opbouw van het gebied opgesteld. 'De gemeente Oldebroek sluit graag aan bij dit programma en denkt zo gepaste hulp te kunnen bieden aan het zwaar getroffen Haïti, aldus wethouder André Maat'. Uiteraard is het goed dat ieder ook persoonlijk haar of zijn verantwoordelijkheid neemt. Giro 555 Den Haag, onder vermelding van Haïti.

Ton van Leijen

Reacties op 'Oldebroek geeft voor Haïti'