Geen eigen rechter spelen

dinsdag 13 september 2011 09:02

Regels zijn nodig. Om mensen recht te doen, om chaos in de samenleving tegen te gaan. U zult dat met ons eens zijn. Maar o wee als zo’n regel ons persoonlijk raakt. Als we b.v. iets niet mogen, krijgen, of ergens last van hebben. Je ziet dan verschillende soorten reacties. Er zijn mensen die berusten (‘pech gehad’….). Anderen gaan de strijd aan (‘ik leg me er niet bij neer…’) en proberen legale middelen zoals bezwaarprocedures, gesprek met de wethouder e.d. Er zijn ook mensen die de regels aan hun laars lappen. We noemen dat ‘voor eigen rechter spelen’.

Je vraagt je wel eens af hoe mensen tot dat gedrag komen. Natuurlijk, er zijn mensen die sowieso alles wat hen niet goed uitkomt aan de laars lappen, die overtuig je niet. Je kunt misdragingen alleen achteraf corrigeren, en dat noemen we handhaven. Handhaven van regels, corrigeren of beboeten. Handhaving kan voor de ‘buitenwereld’ wel eens lang duren. Zodat iemand zegt: “ze doen er niks aan daar bij die gemeente”. Vergis u niet: er wordt wel degelijk gehandhaafd. Want de overheid heeft als taak brandgevaarlijke situaties in uw omgeving te voorkomen, milieubedreigingen te bestrijden, enz. Uit een recent rapport van de rekenkamercommissie van (onder andere) Oldebroek (over de praktijk van handhaving bij bouwen en ruimtelijke ordening, milieu en brandveiligheid) blijkt dat onze gemeente goed op weg is. Er is een goed plan, er wordt gewerkt zoals in het plan aangegeven. Onze fractie vindt dat een goed begin. Maar er is meer nodig.

Want het blijft nodig om draagvlak van regels te versterken. We hameren regelmatig op communicatie: voorlichting over wat wel kan en wat niet. Het is belangrijk dat burgers op z’n minst begrip hebben voor regels. Draagvlak voor regels is belangrijk. Maar we zijn als burgers ook samen verantwoordelijk voor het tegengaan van chaos in onze leefgemeenschap. We willen gezond toezicht op wat er in de straten en wijken van onze burgers gebeurt.

Info: www.oldebroek.christenunie.nl  Reacties: mijn-idee@oldebroek.christenunie.nl

Op de foto vlnr: Inge de Vries-de Jong, Willem Bart Junte, Henk van Bergeijk, Liesbeth Vos-van de Weg, Gijs van den Brink, EngbertJan Ruitenberg, Hans het Lam, Ton van Leijen en Wim Boer

Reacties op 'Geen eigen rechter spelen'