Overheid en burgers meer in partnerrol

donderdag 31 mei 2012 17:00

Als de nieuwe verhouding tussen samenleving en overheid wil slagen dan zullen ze elkaar meer dan voorheen als partners moeten zien. De discussies die nu lopen worden vooral beheerst door geld, de financiële en economische crises, en het optreden van de rijksoverheid. Dat kan de verhouding vertroebelen. Bezuinigingen en kerntakendiscussie hebben als gevolg dat nu al weer anders wordt gekeken naar het beleid dat bestuur en politiek in 2011 nog vaststelden. Na de ‘papieren fase’ van wordt nu zichtbaar hoe – met vallen en opstaan – bestuurlijke vernieuwing en , burgerbetrokkenheid c.a. in de praktijk vorm wordt gegeven. De ontwikkelingen gaan snel. Een van de grootste uitdagingen is het proces van samenwerking met andere gemeenten, waaronder Hattem en Heerde, goed in de vingers te houden.

Aldus enkele hoofdlijnen van de beschouwing die de fractie van de ChristenUnie hield bij de verantwoording die het college aflegde over 2011.

“Tijdens de verbouwing gaat de verkoop door”. Met een knipoog naar deze slogan typeerde de fractie  het afgelopen jaar. Veel veranderingen: drie verschillende burgemeesters, twee nieuwe  wethouders (in 2012 weer door 2 anderen opgevolgd), en forse beleidsdiscussies. Dat het bedrijf toch door kon gaan is voor een niet gering deel te danken aan de organisatie en de mensen daarin. De fractie is daar dankbar voor. Daarin wordt de waarde bewezen van een goede organisatie als duurzame ondersteuning van bestuurlijke en politieke keuzes.

Bestuurlijk

Wat de idealen van bestuurlijke vernieuwing, burgerbetrokkenheid c.a. betreft: geformuleerd beleid moet nu denkkader worden voor veel communicatie met de samenleving. Daarin zullen we eerlijk moeten zijn en betrouwbaar. Als we met goede argumenten meer samenleving en minder overheid propageren dan mag dat niet toevallig komen omdat we krap bij kas zitten. De ombuiging die we nu samen nastreven moet geworteld raken in alle manieren van contact tussen samenleving en overheid, ze moeten het samen doorleven. Daar ligt nog een forse opgave. Ook breder geeft de fractie aan dat we in een overgangsfase zitten naar een nieuwe posities en verhoudingen. De hoop wordt uitgesproken dat raadsfracties, college en samenleving daar constructief over kunnen praten.

Reacties op 'Overheid en burgers meer in partnerrol'