Bestuursakkoord: de vorderingen van het college

donderdag 10 januari 2013 11:56

In 2010 begonnen wij samen met SGP en CDA een nieuwe periode van besturen. In een bestuursakkoord legden de drie partijen vast wat ze wilden doen. In de uitvoering van ’19 prestatieafspraken’ van dit akkoord had primair het college een taak, binnen kaders gesteld door de raad. Het leek ons goed om ruim een jaar voor de volgende verkiezingen (maart 2014) eens de balans op te maken: hoever zijn we gekomen met de prestatieafspraken? Daarover en over de veranderingen sinds 2010 maakten we de balans op. Onze eindconclusie is dat er ondanks de belemmeringen behoorlijk veel doelen zijn gehaald. Maar oordeelt u zelf.

Het college en de coalitie gingen aan het werk. We hebben daarbij nogal wat tegenslag gehad. Allereerst in personele zin. Soms waren dat natuurlijke mutaties, zoals pensionering van een burgemeester, een tussenperiode met een interim-burgemeester, het vertrek van een wethouder naar elders. Soms werden we gehinderd door ‘minder-natuurlijke’ mutaties. De bestuursperiode begon onder burgemeester Zielhuis, in 2010 voor ruim een half jaar opgevolgd door waarnemend burgemeester Hermen Overweg, en sinds vorig jaar met Adriaan Hoogendoorn. Aan wethouderskant droegen bij Gerrit Jan Veldhoen, Jan ten Hove, Nicolet Hoorn, Albert Kok, Carlo van Dijk, Izaäk de Muijnk en Erris Zandbergen. Hoewel niet unaniem van harte, toch konden alle raadsfracties het Bestuursakkoord dragen. Toen het CDA in de zomer van 2012 uit de coalitie moest bleef het wel het akkoord steunen. Een belangrijke andere tegenslag lag en ligt in de verslechterde economische situatie.

 

Andere werkwijze raad en college (1)

Hieraan is heel veel aandacht besteed. Het gaat zowel om efficiënt vergaderen, bestuursstijl, als een grotere betrokkenheid van burgers bij de totstandkoming van beleid. Hoewel we er zeker nog niet zijn werden er duidelijke vorderingen gemaakt. Er is vooral een enorme versnelling gekomen tijdens de beleidsomslag onder de benaming ‘Meer samenleving, andere overheid’. Er is gestuurd op het tot stand komen van meer inspraak, er is op ons voorstel een burgerinitiatief ingevoerd, we streven naar het werken met een participatieladder, enz. Het zijn taaie processen, maar het perspectief is helder en wordt toegepast.  

 

Planmatig werken aan bezuinigingsdoelstelling / Meerjarige uitwerkingsplannen (2/3)

Hoewel dit dus al in 2010 was voorzien zijn hierin forse stappen gezet nadat de ombuigingsnoodzaak zich in volle omvang liet zien. Ingaande 2011 werd er gesnoeid. maar zeker ook in 2012 via de kerntakendiscussie. Want je kunt niet over bezuinigingen praten zonder ook over taakstelling, ambities en draagkracht van samenleving en overheid te praten.  

 

Integrale strategische plannen om de bestuurskracht te versterken (4)

Er is een toekomstvisie vastgesteld, en deels een visie op het multifunctioneel gebruik van accommodaties (maar dit laatste is zeker nog niet voldoende). In juni 2011 is er een sociaal-economisch beleidsplan vastgesteld. Hiermee is het beleid, inclusief concrete acties voor de komende jaren uitgestippeld. Jaarlijks wordt de raad geïnformeerd over de stand van zaken met betrekking tot de geformuleerde acties. Nog niet gerealiseerd werden een werkgelegenheidsvisie en een woonvisie.

 

Efficiënter werken terrein ruimtelijke ordening (5)

Hier is concreet nog geen invulling aan gegeven, wel is de attitude duidelijk veranderd in meer ‘ja mits’ i.p.v. ‘nee tenzij’. Ook zien we dat langlopende dossiers waar eerder wethouders ook hun tanden in hebben gezet door wethouder Zandbergen voortvarend worden opgepakt.

 

Projectplannen prioriteren en voorzien van een risicoanalyse (6)

Inmiddels zijn duidelijke risicoanalyses gemaakt van de diverse projecten die lopen. Door deze risicoanalyses is het mogelijk om een goed oordeel te vormen over de noodzakelijke hoogte van de reserves.

 

Realiseren winkelcentrum Oldebroek (7)

In 2012 kon dit nieuwe centrum volledig worden opgeleverd. Samen met de VVD hebben we zelfs mogen bereiken dat het een naam heeft gekregen, dat werd ‘Lambertusplein’. Dankzij een jarenlang beleidsproces en een flinke investering is het gelukt.

 

Bevorderen centrumplan Wezep (8)

Op dit dossier zijn vorderingen gemaakt. Er zijn duidelijke randvoorwaarden aangegeven waarbinnen dit plan uitgevoerd kan worden en er is een flinke provinciale subsidie toegezegd. Wel is het zo dat de belangrijkste impuls moet uitgaan van de ondernemers (eigenaren en winkeliers), MKB Vastgoed is hierin uitvoerend.

 

Aanpak oude/verpauperde locaties (9)

Voor de locatie Spakman-Souman is de verplaatsing van beide bedrijven geregeld – er wordt zelfs al gebouwd -  en nu is het wachten op de start van de bouw van de appartementen. Voor de lokatie Koops is het bestemmingsplan vastgesteld en als dit onherroepelijk is kan ook hier de bouw beginnen. Voor locatie Amsberg is de vaststelling van het bestemmingsplan in dit jaar voorzien en zal ook het  aanstootgevende bouwwerk gesloopt gaan worden.

 

Vergroten leefbaarheid dorpen en wijken (10)

Hier zijn we nog niet klaar mee. Wel is er het nodige gebeurd aan contacten met de samenleving (dorpsgesprekken, toekomstvisie, incidentele gesprekken), maar naar verwachting zal dit in het kader van het elders omschreven beleid van “Meer samenleving, andere overheid’ nog nieuwe impulsen (moeten) krijgen.

 

Versterken multifunctionele gebruik welzijnsaccommodaties (11)

Meer samenleving en een andere overheid kan en moet zich ook uiten in een betere communicatie tussen burgers. Het multifunctioneel gebruik van ruimtes kan daaraan positief bijdragen. Tijdens de KTD (kerntakendiscussie) is door het college toegezegd dat het een quickscan zal organiseren om zo tot een juiste afweging te komen van projecten waar het multifunctionele gebruik toegevoegde waarde heeft. Dat zal teruggekoppeld worden naar de gemeenteraad. Organisaties zijn zelf ook actief bezig. Zo is bijvoorbeeld de directie van de bibliotheek aan het bekijken hoe deze instelling in Oldebroek kan intrekken bij het Kulturhus. Dit zijn initiatieven die wij van harte ondersteunen. Maar graag willen wij dat niet alleen welzijnsaccomodaties multifunctioneel gebruikt worden. Ook sporthallen, het zwembad en sommige locaties van plaatselijke ondernemers lenen zich prima voor deze initiatieven. Dat behoeft nog wel verdere uitwerking, maar biedt wat ons betreft zeker perspectieven. Mede in relatie hiermee hebben we ons ook stevig bezonnen op de rol van de zogenoemde combinatiefunctionarissen. Door het organiseren van allerlei activiteiten in de diverse wijken worden de schoolgebouwen ook gebruikt voor naschoolse activiteiten voor kinderen uit de buurt. Hier zou nog veel meer te bereiken zijn, maar we zijn wel ‘op weg’.  

 

Plan van aanpak toekomst zwembad (12)

Er is een intern plan ontwikkeld op basis waarvan een aantal besluiten is genomen. De uitvoering en efffecten  daarvan zullen t.z.t. geëvalueerd moeten worden.  

 

Versterken brede-school-concept (13)

Hoewel onze fractie meer wil dan er tot nu toe is gerealiseerd (zie ook bij 11) zijn we blij te kunnen melden dat in Wezep-Noord de Johan Frisoschool een fraai onderkomen heeft gekregen, en dat de bestaande Loo-school is omgebouwd tot een brede school. Dat laatste geldt niet alleen voor de (onderwijs-)voorzieningen die worden geboden, maar momenteel vordert ook de bouw van het nieuwe schoolgebouw gestaag. Dit moet in 2013 afgerond zijn.

 

Minder regels, meer service (14)

Zeer recent is een belangrijke stap gezet door een sterk vereenvoudigd evenementenbeleid. We verwachten en hopen dat ook in het kader van de nieuwe verhouding tussen samenleving en overheid er ruimte ontstaat voor nog minder regels van bovenaf. 

 

Versterken rol communicatie en griffie (15)

De rol van de griffie is uitgebreid (personele versterking), ook wordt er veel meer publicitair aandacht besteed aan college- en raadsbesluiten en de uitvoering daarvan. 

 

Gefaseerd verbouwen van het gemeentehuis (16)

Aan de wettelijk voorgescheven en meest noodzakelijke Arbo-eisen is voldaan. Een zeer wenselijke verdere verbetering is geparkeerd in afwachting van meer duidelijkheid over wat de toenemende samenwerking met Hattem en Heerde gaat opleveren. Wel wordt geprobeerd te werken in het perspectief van het toekomstige Klant Contact Centrum.

 

Planmatige aanpak efficiënt beheer openbare ruimte en gebouwen (17)

De diverse beheerplannen zijn geactualiseerd en er zijn keuzes gemaakt ten aanzien van gewenst onderhoudsniveau.

 

Versterking samenwerking andere gemeenten en regio (18)

Nadat er in 2010 enige vertraging ontstond werd er aan de samenwerking met Hattem en Heerde een belangrijke impuls gegeven, o.a. via een onderzoek. Ook wordt er gestreefd naar versterking van de overige vormen van bestaande samenwerking. Op een aantal terreinen werd en wordt de samenwerking met andere gemeenten uitgebreid, soms als gevolg van dwingend beleid van de rijksoverheid. Bezinning loopt er voorts op de positie en toekomst van de RNV (samenwerkingsverband Regio Noord Veluwe van 7 gemeenten), en andere vraagstukken waarbij samenwerking met andere gemeenten aan de orde is (b.v. transitie jeugdzorg, omgevingsdiensten).

 

Voorbereiden verplaatsing brandweerkazerne (19)

Dit kreeg en krijgt regelmatig aandacht, mede door incidentele overschrijding van de aanrijtijden die de rijskoverheid heeft voorgeschreven. Er worden alternatieve locaties onderzocht voor de plaats van de brandweerkazerne. Op dit moment ligt de grootste belemmering in het ontbreken van budget.

 

Overig

De tijd staat niet stil, een bestuursakkoord mag niet statisch zijn, de werkelijkheid laat zich niet alleen maar ‘vangen’ in een document. Los van de genoemde onderwerpen zijn er altijd vele andere, en soms ook onverwacht opduikende onderwerpen en uitdagingen. We noemen slechts de gevoelige materie van de huisvesting van arbeidsmigranten in de Willem de Zwijgerkazerne, de mogelijke plaatsing van windmolens nabij Hattemerbroek, de aankoop van de Erica Terpstrahal, de vorming van omgevingsdiensten, het zorgdragen voor voldoende opvangmogelijkheden voor hen die niet (meer) zelfstandig kunnen wonen. De bouw van Veldheem blijft natuurlijk onze aandacht houden. De start is gepland volgend jaar, maar we willen graag een vinger aan de pols houden en de wethouder hierop actief bevragen hoe het college de bouwplannen in praktische zin volgt.

 

Tot slot

Hoewel sommige niet gerealiseerde idealen of doelen ons als fractie dwars zitten, kunnen we samengevat niet anders dan constateren dat er ondanks de verschillende wegopbrekingen en -omleggingen veel verkeer mogelijk was. We herhalen onze eindconclusie: er is veel bereikt, en dat stemt ons dankbaar.

 

Als de lezer over een van bovenvermelde onderwerpen vragen heeft willen we die graag proberen te beantwoorden. Mail naar fractie@oldebroek.christenunie.nl

 

Fractie ChristenUnie Oldebroek

9 januari 2013

« Terug

Reacties op 'Bestuursakkoord: de vorderingen van het college'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.