Meer mogelijkheden voor functieverandering vrijkomende agrarische bebouwing

dinsdag 07 mei 2013 09:20

In de laatste raadsvergadering heeft de raad het beleid voor functieverandering bij vrijkomende agrarische bebouwing in Oldebroek vastgesteld. Door schaalvergroting in de landbouw komen er steeds meer boerderijen leeg te staan. Om verrommeling tegen te gaan is er beleid vastgesteld wat functieverandering naar wonen en/of werken onder voorwaarden mogelijk maakt.

Het zal niemand ontgaan dat er steeds meer boerderijen, ook in de gemeente Oldebroek niet meer gebruikt worden voor de primaire doelstelling; het houden van dieren. Veelal staan er grote schuren die volgens het bestemmingsplan alleen gebruikt mogen worden voor agrarische activiteiten. Het afbreken van deze schuren is een kostbare zaak en gebeurt daarom vaak niet. Als deze schuren jaren leegstaan, ontstaat er verpaupering en verrommeling van het landschap. Om dit tegen te gaan en de leefbaarheid en vitaliteit van het platteland te versterken is er beleid ontwikkeld. Hierin is vastgelegd dat als tegen prestatie voor het afbreken van de schuren een extra bouwperceel of hergebruik naar werken mogelijk wordt gemaakt. Naast al bestaand provinciaal en regionaal beleid hebben we dit beleid specifiek voor Oldebroek vastgesteld.

Als fractie van de ChristenUnie vinden we het belangrijk dat er een kwaliteitsverbetering ontstaat, afbraak van oude schuren en herbouw of nieuwbouw maar dan wel zo dat de eenheid van het erf wordt behouden. Daar waar mogelijk herbouw in bestaande bebouwing. Een win-win situatie economische waarde vermeerdering voor de aanvrager door extra bouwpercelen en een kwaliteitsslag voor de omgeving. De functieverandering moet wat ons betreft ook meer gezien worden als een gunst in plaats van een recht en zal daarom ook in goed overleg uitgevoerd moeten worden. De functieverandering naar wonen of werken  mag uiteraard geen beperking opleveren voor de omliggende agrarische bedrijven.

We vinden het een goede zaak dat beleid nu formeel vastgesteld is maar realiseren ons ook dat dit algemene regelgeving is wat niet altijd op elke locatie passend is. Daarom hebben we gepleit voor maatwerk; het is ons ook duidelijk dat dit juist niet in regelgeving is te vatten. We zijn dan ook blij met de toezegging van de wethouder in de commissievergadering dat bij plannen die niet helemaal in de regelgeving passen maar wel de beoogde kwaliteitsverbetering beogen, contact op te nemen met de provincie om dit dan alsnog mogelijk te maken.

We zijn er van overtuigd dat dit beleid een bijdrage kan leveren om de mooie leefomgeving waarin we hier wonen een impuls te geven en daar waar mogelijk te versterken. Het amendement van ChristenUnie, SGP en CDA waarin aangeven is dat dit beleid niet beperkt mag worden door een tekort aan woningbouwcontingent werd door de hele Raad gesteund.

Engbert Jan Ruitenberg

Reacties op 'Meer mogelijkheden voor functieverandering vrijkomende agrarische bebouwing'