ChristenUnie vraagt actie voor veiligheid Oldebroek

maandag 22 mei 2006 11:06

Wezep, 19 mei 2006

ChristenUnie vraagt actie voor veiligheid Oldebroek

Wezep –  De onveiligheid van de situatie rond de Zuiderzeestraatweg met name in de kern Oldebroek is voor de bevolking en de politiek een kwellend probleem. Omdat de provincie  eigenaar van de weg is liggen er weinig mogelijkheden voor de plaatselijk overheid daar wat aan te doen. Nu de provincie echter nadenkt over een herinrichting van diezelfde Zuiderzeestraatweg in Oostendorp, en de Eperweg in ’t Harde raakt dat volop de situatie in Oldebroek. Daarom is de tijd rijp voor het college om in actie te komen. De fractie van de ChristenUnie inde Oldebroeker gemeenteraad heeft daarover het college vragen gesteld.

Ondanks een reconstructie en tussentijdse aanpassingen blijft de situatie belabberd. In de diverse contacten komt steeds nadrukkelijker naar voren dat de direct betrokkenen het ‘ronduit zat’ zijn. Er moet dus actie worden ondernomen, maar dat lijkt op korte termijn niet mogelijk. Voor de lange(re) termijn wordt gezocht naar een evenwichtige en zorgvuldige afweging van verkeersveiligheid in relatie tot de economische ontwikkeling van het centrum en de ruimtelijke en planologische mogelijkheden. Hoewel het Bestuursakkoord van het college waarin dit staat benamingen als rondweg, randweg e.d. niet vermeldt hebben verschillende fracties wel verkeersomleggende constructies met dat karakter voor ogen.

De plannen van de provincie voor een herinrichting van de Zuiderzeestraatweg elders zullen naar de mening van de fractie van de ChristenUnie volop Oldebroek raken. Er is niet veel fantasie voor nodig om te kunnen begrijpen dat zo’n herinrichting meestal neerkomt op maatregelen als verkeerslichten, verkeersdrempels of versmallingen e.d. En dat kan een negatief effect hebben op het verkeersgedrag en verkeersaanbod op de Zuiderzeestraatweg in onze gemeente. Als elders bepaald weggebruik wordt ontmoedigd zullen wij dat op de weg in onze gemeente merken.  De fractie maakt zich daarover grote zorgen, en wil daarom dat het college bij de provincie (opnieuw) kenbaar maakt hoe nijpend de situatie in Oldebroek is.

De fractie vraagt het college waarom de gemeenteraad en onze bevolking niet actief door de provincie zijn betrokken bij bovenomschreven plannen. Ook wordt gevraagd of de provincie rekening met mogelijke negatieve gevolgen daarvan voor onze gemeente. Het college wordt gevraagd zich in naar de provincie toe zich er tot het uiterste voor in te spannen dat er een  oplossing komt die de door raad en college wordt gewenst, namelijk een omleidende route. Mocht het college een andere mening zijn toegedaan, dan is de vraag welke (andere) acties het college heeft ingezet of gaat inzetten om de veiligheid te vergroten.

----------------------

Noot voor de redactie: voor meer informatie: Dries van de Grift (0525-632720, email driesvdgrift@solcon.nl), Gijs van den Brink (038-3758979, email brink77@planet.nl)

Raadsleden van de fractie van de ChristenUnie

Voor informatie over de ChristenUnie zie www.christenunie-oldebroek.nl